De ce nu se mai fac masini ca altadata? Iata ce trebuie sa stie soferii

Publicat la data de16 ianuarie 2019 » 249 Views» De: George Negrea » Nationale

 

Nu e niciun secret ca producatorii auto au dus in ultimele decenii productia auto la limita fiabilitatii, pentru ca veniturile si profitul sa creasca simtitor. Inainte, un BMW costa ca sa fie produs 8.000 de Marci si se vindea cu 11.000 de Marci, profitul de 3.000 era suficient. Acum, producatorii sunt ceva mai lacomi si vor un profit cat mai mare. Daca ar vrea, oricare dintre constructorii mari de automobile, maine ar putea face un motor care sa nu se strice mai devreme de un milion de kilometri. Ca pe vremuri. Dar care sunt diferentele?

Traim in era in care societatea de consum este la putere, asta inseamna ca toate obiectele din jurul nostru sunt gandite sa tina 2-3 ani, sau cel mai bine cu o luna in plus fata de perioada de garantie.

Masini de spalat, frigidere, aparate de aer conditionat, telefoane, toate sunt facute sa tina o perioada scurta, sa fii nevoit sa le schimbi macar o data la 5 ani.

Nici industria auto nu face rabat de la aceasta moda si livreaza pe banda rulanta modele noi de masini, motoare noi, care au componente din plastic si care cer intretinere si raparatii imediat ce ies din garantie.

Marii producatori livreaza pe piata un model nou de masina la cateva luni, se lupta intre ei sa acopere toate tipurile de caroserie si segmente, toate necesitatile, motiv pentru care timpul de testare a scazut dramatic.

Cu totii am vazut testele facute de VW cu modelele Golf 4 si Bettle, acele masini erau supuse la teste pe care nicio masina din ziua de azi nu le-ar trece. Suspensia si directia indura socuri mari, in repetate randuri, fara a fi nevoie de inlocuire, cum este acum cazul bratelor de aluminiu.

De exemplu, acum 20 de ani, BMW avea seria 3, seria 5 si seria 7, astea erau modelele cu care defila, modelele de baza, 3 caroserii cu 3 dimenisiuni care acopereau toate nevoile.

Acum avem modele noi precum X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, Seria 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, i-uri si altele.

E clar ca nu ii mai intereseaza fiabilitatea pe producatori, acum ecranele, luminile si senzorii sunt la putere. Motorul o sa ajunga doar o anexa neimportanta in urmatorii ani.

Noi ne-am gandit la cateva imbunatatiri care sunt la indemana si pot sa faca un motor care rezista 200 000 de km sa treaca pragul celor 1 000 000 de km. Evident, asta inseamna o micsorare a profitului companiilor mari, ceea ce nu credem ca ar fi disponibili sa faca. Dar macar stim ce se intampla cu masinile noi…

Observam in ultimul timp o micsorare a filtrelor de ulei, a cantitatii de ulei din baie si recomandari de uleiuri cu o vascozitate cat mai mica atat la rece cat si la cald.

Am vazut filtre de ulei la motoare de 2.8 care au dimensiunea unu filtru de motor 1.2, motiv pentru care daca uleiul nu e schimbat la timp, acesta se colmateaza iar debitul de ulei se reduce, inevitabil masina ramane fara ungere, sau cu ungere precara. Mai mult, producatorii au si marit intervalul de service la modelele noi, la 25.000 – 30.000 km intre revizii, ceea ce este foarte mult.

Pentru a ajunge cu motorul la un milion de km, exista cateva imbunatatiri posibile. Filtrul de ulei de dimensiuni mai mari, sau sistem de filtrare in doua stagii, un filtru mare, mai permisiv si un filtru mic aditional, cu filtrare mai buna, facut eventual din bumbac, care se stie ca este un material filtrant mai bun ca hartia. Acest sistem nu este o inventie noua, ea exista pe motoarele mari din agricultura, locomotive, vapoare si tot ce inseamna motor industrial, scump si facut sa reziste.

Montarea unei bai de ulei din aluminiu, nu din plastic cum au noile modele Audi sau Mercedes de exemplu, cu o suprafata mare si o aerisire bine gandita. O baie de plastic se sparge mai usor si nu are nici rol de racire, cum se intampla cu metalul. Ce-i drept, aluminiul e mult mai scump, evident. Dar, serios, cum sa pui baie de ulei din plastic la masini???

Montarea unui racitor de ulei, cunoscut sub numele de termoflot, care ajuta atat la aducerea uleiului la temperatura optima dupa pornirea la rece cat si la mentinerea temperaturii maxime undeva la 100 de grade.

Cresterea cantitatii de ulei de la 3.3L cat au majoritatea motoarelor mici, la 5L. Nu cred ca doreste nimeni sa economiseasca 30 de lei cat costa un litru de ulei in plus.

Pe langa ungere, exista si problema racirii. Care si ea a fost restransa… O idee poate fi un sistem de racire cu 30% mai mare, cum e cel prezent pe masinile care tracteaza rulote, remorci, sau transporta incarcatura mare. Radiatorul cu lichidul de racire mai mare, o buna aerisire in partea de jos a barii fata si racitor de motorina cum se regaseste pe unele masini premium.

Sistemul de distributie pune mari probleme posesorilor de masini, chiar si cele pe lant, care inainte tineau cateva sute de mii de km, acum necesita schimbare la 120 000 km, altfel riscul de a se rupe este mare. O distributie rupta, inseamna un motor distrus.

O solutie de crestere a fiabilitatii ar fi sistemul de distributie cu roti dintate, sistem care este folosit in prezent la motoarele autocamioanelor si vehiculelor utilitare care circula milioane de kilometri, dar si la unele motoare de la Ferrari. Sau revenirea la sistemul vechi de lant si pinioane, cele care nu se rupeau, eventual sistemul cu lant cu zala dubla.

O alta noua inventie pentru care se platesc bani in plus este sistemul Start/Stop, care uzeaza foarte rau motorul. Constructorii sustin ca motoarele cu acest sistem sunt gandite sa aiba multe porniri si au aplicat un strat antiuzura pe diverse piese care garanteaza aceeasi durata de viata ca la un motor fara Start/Stop. Nu mai bine lasam stratul antiuzura acolo si eliminam sistemul Start/Stop, in felul acesta dubland viata motorului? Evident, asta ar insemna probleme cu poluarea, care este in ziua de azi mult mai importanta ca fiabilitatea…

Eliminarea fuliilor sau a pieselor din plastic din componenta motorului acolo unde exista riscul sa cedeze. Fara fulii la axele cu came din plastic, cum are acum Ford la toate motoarele, fara pompa apa din plastic, fara clapete de admisie din plastic care se rup si sunt aspirate in motor. Totul din metal, de buna calitate si construite sa reziste. Da, pretul creste, insa parca mai bun e metalul ca plasticul care se coace si isi schimba forma in timp, nu?

Factorul uman nu trebuie neglijat, sunt foarte multi conducatori auto care nu sunt informati de felul in care un motor functioneaza. Electronica a evoluat enorm in industria auto si trebuie sa ii ajute pe soferi, sa ii previna si sa aiba grija de masina, chiar daca posesorul nu cunoaste termeni tehnici.

Indicatorul de temperatura motor sa fie mai vizibil, pozitionat in asa fel incat sa aiba o importanta. La unele modele noi, de buget, acesta a disparut in totalitate, ramanand doar varianta in care iti fierbe motorul si atunci se aprinde un bec rosu.

Softul masinii ar fi foarte util daca ar limita turatia si puterea in primele cateva minute de la pornire daca afara sunt grade cu minus, un fel de modul “confort” pentru motor. Din soft se pot face foarte multe artificii pentru prevenirea unor stricaciuni majore, avand in vedere ca noile motoare sunt impanzite de senzori de tot felul.

Concluzia de final ar sublinia faptul ca se pune prea mare accent pe ecrane si leduri, iar functia de baza a automobilului, de a se deplasa multi kilometri fara probleme, a ajuns pe un plan secundar, cam ca la un alt dispozitiv care se numea telefon. Acum e un fel de mini PC, tableta, aparat foto, sistem de monitorizare a sanatatii, lanterna, navigatie, ziar, televizor si, tot mai rar… telefon.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.