Ceremonia de inaugurare a debutat cu o surpriză oferită de Primărie: tradiționala rostogolire a unui butoi pe pod, un obicei al constructorilor despre care se spune că asigură durabilitatea structurii. După acest moment simbolic, au urmat discursurile oficiale și un spectacol de artificii. Primele vehicule care au traversat noul pod au fost mașini de epocă, în care s-au aflat primarul orașului și invitații săi implicați în realizarea proiectului, oferind un moment inedit pentru cei prezenți.
La eveniment au participat primarul municipiului, Gábor Kereskényi, ministrul Dezvoltării, Attila Cseke, reprezentanți ai administrației locale și județene, oficiali ai companiei STRABAG și sute de sătmăreni dornici să fie martori la acest moment important.
„Astăzi marcăm un moment de referință. Nu inaugurăm doar un pod, ci un simbol al progresului, al unității și al unei viziuni pe termen lung. Podul Transilvania este mai mult decât o construcție din beton și oțel, este un nou reper al Sătmarului, o capodoperă inginerească și un element esențial pentru economia locală. Suntem mândri că acesta este cel mai mare pod hobanat din România, un proiect care va rămâne în memoria colectivă pentru generațiile viitoare,” a declarat Gábor Kereskényi.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, și-a exprimat aprecierea față de comunitatea sătmăreană, transmițând un mesaj de susținere:
„Această zi vă aparține, bucurați-vă de ea. Ați demonstrat că sunteți o comunitate unită, care știe ce își dorește. Având un primar hotărât să transforme un vis în realitate, ați reușit să duceți la bun sfârșit această investiție de anvergură. În numele Guvernului României, vă felicit – sunt mândru de Satu Mare, un oraș care nu doar visează, ci acționează pentru dezvoltare și stabilitate. Fiți mândri de ceea ce ați realizat, pentru că nu este un lucru obișnuit,” a spus ministrul.
Podul Transilvania reprezintă o realizare importantă în domeniul infrastructurii moderne din România. Cu o lungime de 644 de metri, acesta este cel mai mare pod hobanat din țară, construit de STRABAG România în parteneriat cu Primăria Satu Mare. Investiția totală a fost de aproximativ 200 de milioane de lei, iar lucrările au început în mai 2020.
Proiectul impresionează prin complexitatea sa tehnică. Structura este susținută de doi piloni de 73 de metri înălțime și 56 de cabluri de oțel de înaltă rezistență, dispuse într-un elegant design de tip harpă. Ansamblul suspendat cântărește 227 de tone și este proiectat pentru a susține o sarcină de peste 12.000 de tone.
În construcția podului s-au utilizat tehnologii de ultimă generație, precum alinierea și tensionarea cablurilor cu ajutorul tehnologiei LIDAR montată pe drone și procesarea avansată a datelor pentru o precizie maximă. De asemenea, proiectul a integrat sistemul BIM 5D® și monitorizare digitală continuă, stabilind un nou standard în dezvoltarea infrastructurii românești.