Sistemul prin care transportatorii care utilizează motorină vor primi înapoi o parte din acciza introdusă din aprilie va fi menținut timp de cinci ani, până la 31 martie 2019, a decis Guvernul, schimbând în acest sens forma proiectului de ordonanță prezentată public de Ministerul Finanțelor.
În forma prezentată public, ordonanța prevedea că măsura de restituire a accizei se acordă pentru motorina achiziționată după data intrării în vigoare a actului normativ.
În ședința de miercuri, Guvernul a decis, însă, să completeze acest paragraf în sensul de a stabili că facilitatea va fi menținută cinci ani.
„Măsurile instituite se aplică cu respectarea procedurilor specifice în domeniul ajutorului de stat, pentru motorina achiziționată după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 martie 2019, cu încadrarea în creditele de angajament și bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul «Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor pentru investiții din cadrul bugetului Ministerului Finanțelor Publice”, este decizia Guvernului.
Restituirea către transporatori a unei sume din acciza suplimentară introdusă la carburant începând 1 aprilie va genera la bugetul de stat un minus de venituri colectate din accize de 353 milioane lei pentru acest an, conform estimărilor guvernamentale.
Prin ordonanță este acordată o reducere de accize de 40 euro/1.000 litri, față de nivelul standard prevăzut de lege, pentru motorina utilizată drept carburant pentru transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone, precum și pentru transportul de persoane, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 (vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce nu depășește 5 tone – n.r.) sau M3 (vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce depășește 5 tone – n.r.).
Reducerea de accize se realizează prin restituirea diferenței de 40 euro/1000 litri operatorilor economici licențiați în Uniunea Europeană.
De asemenea, reducerea este aplicată și pentru transporturi poștale efectuate în cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului poștal și cu o greutate brută autorizată de cel puțin 3,5 tone.
Președintele Traian Băsescu a declarat, în urmă cu o săptămână, că înțelegerea pe care a făcut-o premierul cu transportatorii este un lucru complicat, pentru că Ministerul Finanțelor va primi camioane de facturi pentru mașini care n-au alimentat niciodată și vor da înapoi echivalentul a 4 eurocenți/litru, ceea ce va fi o lovitură pentru bugetul de stat.
În replică, Ponta a afirmat că este convins că Parchetul, ANAF, SRI și Direcția Antifraudă sunt extrem de bine pregătite să combată orice neregulă.
Prin bugetul pe acest an, în care a fost inclusă și prognoza de încasări din acciza pe carburant, Guvernul estima că va atrage din accize un total de 22,8 miliarde lei, cu 15% mai mult decât anul trecut.
Majorarea accizei pentru carburanți, de 7 eurocenți pe litru, a intrat de la 1 aprilie în vigoare, având ca efect creșterea cu 0,41 lei/litru a prețului la benzina cu plumb și fără plumb, motorină și petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanțelor.
Potrivit calculelor anunțate anterior, acciza pe carburanți va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.
Inițial, Guvernul intenționa să aplice acciza de 7 eurocenți la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.
Această măsură a generat controverse aprinse între premier și președintele Traian Băsescu, acesta din urmă refuzând să promulge bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant și să semneze memorandumul cu Fondul Monetar Internațional (FMI), document care încheia evaluarea derulată la finele anului trecut de finanțatorul extern. Ulterior, după diverse variante discutate și negociate, prim-ministrul a anunțat că va amâna cu trei luni, până la 31 martie 2014, majorarea accizei la benzină și motorină, iar șeful statului a acceptat să promulge bugetul în aceste condiții.
sa primeasca inapoi??:))buna asta…
prin sinapsele guvernului popmpa, enciclopedia aridmetica a polilor acestui guvern lasa de dorit fix cinci ani.
guvernul a decis foarte bine:))