Acasă Religie Intrarea Maicii Domnului în Biserică

Intrarea Maicii Domnului în Biserică

Sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului anticipă hramul închinat Naștereii Domnului și amintește de momentul intrării Maicii Domnului în Templul din Ierusalim. Intrarea Maicii Domnului în Biserică anticipează intrarea noastră în Biserică prin Sfintele Taine; și, de ce nu, definirea noastră ca persoane, chemate să fim în permanentă comuniune cu Dumnezeu .

Sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului anticipă hramul închinat Naștereii Domnului și amintește de momentul intrării Maicii Domnului în Templul din Ierusalim.
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului este o sărbătoare care, asemenea celorlate sărbători dedicate Maicii Domnului, cu excepția Bunei Vestiri, nu are temei scripturistic, ci doar patristic. Însă sunt destule informații legate de aceste sărbători închinate Maicii Domnului, atât la Sfinții Grigorie al Neocezareii, Atanasie al Alexandriei, Grigorie al Nyssei, Dionisie Areopagitul, Maxim Mărturisitorul, Simeon Metafrastul ș.a., cât și în scrierile apocrife, cum ar fi Evanghelia lui Toma sau Protoevanghelia lui Iacov, cărora trebuie să le acordăm atenția cuvenită.

Sărbătoarea exista înainte de sec. al IV-lea

Sf. Maxim Mărturisitorul consideră versetul 11: „Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta“, cât și versetul 16: „Aduce-se-vor Împăratului fecioare, în urma ei, prietenele ei se vor aduce ție“ ale Psalmului 44 ca fiind temeiul scripturistic al acestei sărbători. Versetul 11 – spune Sf. Maxim Mărturisitorul – învață despre așezarea Maicii Domnului la dreapta altarului, la dreapta lui Dumnezeu, în Sfânta Sfintelor, iar versetul 16 anticipează atât momentul intrării, cât și fastul și bucuria primirii Maicii Domnului la Templul din Ierusalim. De altfel, mutarea Sicriului Legii din Sion în Ierusalim anticipa această sărbătoare, în viziunea Părinților Bisericii.
Sf. Grigorie de Nyssa, fratele Sf. Vasile cel Mare, spune că Intrarea Maicii Domnului în Biserică se sărbătoarea chiar înainte de sec. al IV-lea; Sf. Andrei Criteanul (sec. al VII-lea) vorbește despre felul în care se ținea sărbătoarea la Ierusalim, iar Sfinții Gherman și Tarasie (sec al VIII-lea) au rostit cuvântări cu prilejul acestei sărbători.
Cât privește ziua de 21 noiembrie, ea reprezintă data sfințirii bisericii cu hramul Intrarea Maicii Domnului în Biserică, construită nu departe de ruinele Templului de către împăratul bizantin Justinian cel Mare.

Maica Domnului a intrat în Templul lui Zorobabel

Așadar, împlinindu-se trei ani de la nașterea Mariei, Sfinții Ioachim și Ana, voind a împlini cu fapta ceea ce au făgăduit cu cuvântul, au plecat spre Ierusalim ducându-o pe Sfânta Fecioară, cale de trei zile, din Nazaretul Galileii la Templul din Ierusalim.
Sigur, nu este vorba de Templul lui Solomon, care a fost distrus de Nabucodonosor pe la 587 î.d.Hr., ci de Templul lui Zorobabel, construit abia după 70 de ani de la distrugerea primului, în 517 î.d.Hr.

De mică Domnul a arătat într-însa puterea Sa

Aici, în Sfânta Sfintelor, s-a pregătit Maria, prin lucrarea și adumbrirea Duhului Sfânt, pentru a deveni Templul lui Dumnezeu. Aici i-a dat Zaharia loc de rugăciune, spre deosebire de celelalte fecioare. Nu era cu putință vreuneia dintre ele să se apropie de Sfânta Sfintelor, pentru că nu aveau binecuvântarea arhiereului. Pe când Maica Domnului, deși era mică în ce privește vârsta, fiind numai de trei ani, era desăvârșită în ceea ce privește darul lui Dumnezeu.
Ajunsă la Templu – spune Fericitul Ieronim – Sfânta Fecioară Maria singură, fără oprire, a urcat cele 15 trepte, care duceau spre ușa de intrare; neajutându-o nimeni și nici sprijinindu-o, ea a urcat cu însuflețire aceste trepte. De altfel, prin această urcare – spun Sfinții Părinți – ea a pacurs cele trei etape necesare: curățirea, iluminarea și unirea cu Dumnezeu, corespunzătoare celor trei încăperi ale templului: vestibulul, Sfânta și Sfânta Sfintelor. Și ajungând la treapta cea de sus, a stat acolo, întărind-o pe dânsa puterea lui Dumnezeu, căci încă mică fiind a început Domnul a arăta într-însa puterea Sa, ca astfel să înțeleagă cei din jurul ei cât de mare va fi și plină de dar, când va ajunge la vârsta cea desăvârșită.
Astfel a fost dusă la Templul Domnului Fecioara Maria, unde a rămas până la vârsta de cinsprezece ani alături de Arhanghelului Gavriil, care o hrănea și îi descifra tainele Scripturilor, pregătindu-o pentru înalta chemare rânduită de Dumnezeu.
Intrarea Maicii Domnului în Biserică anticipează intrarea noastră în Biserică prin Sfintele Taine; și, de ce nu, definirea noastră ca persoane, chemate să fim în permanentă comuniune cu Dumnezeu. -Doxologia-

- Advertisment -

Cele mai populare

Drapelul României, arborat la 2.519 metri altitudine.La multi ani români!

Drapelul României a fost arborat, de Ziua Naţională, pe vârful Parângul Mare, la 2.519 metri altitudine, unul dintre cele mai înalte din...

Ceremonie restrânsă de 1 Decembrie

Cu ocazia Zilei Naţionale, reprezentanţi ai Armatei României vor participa, la solicitarea şi cu sprijinul autorităţilor locale, la pregătirea, organizarea şi desfăşurarea...

Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat

Un interviu acordat jurnalului ortodox “Drumul Emausului” de ziaristul grec George Alexandrou, autorul uneia dintre cele mai vaste monografii dedicate Sfântului Apostol Andrei, ne...

Sfârșitul unei campanii sfârșite!

Ne aflăm înspre finalul unei campanii electorale, cum n-am mai avut niciodată. Rigorile pandemice au limitat aria acțiunilor...

Comentarii recente