Nu doar cele două doctorițe de la Spitalul Sfântul Pantelimon, acuzate de omor, au provocat pierderea încrederii românilor în instituția sanitară, ci un rol esențial l-a avut refuzul sistemului medical de a comunica transparent și sincer, spune profesorul Dumitru Borțun.
Specialistul în comunicare Dumitru Borţun, profesor la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice a SNSPA Bucureşti, a analizat, pentru „Adevărul”, efectele scandalului de la Sfântul Pantelimon asupra atitudinii românilor față de instituția medicală – medicii au raportat că pacienții nu vor să se interneze în spital – dar și greșelile făcute în comunicarea oficială a instituțiilor care reprezintă sistemul de sănătate.
Plus, el a explicat cum ar fi trebuit să comunice autoritățile medicale și ce trebuie să facă pentru a recâștiga încrederea oamenilor.
Dumitru Borțun: Oamenii exagerează de obicei, acesta este felul lor de a se exprima. Mai există ceea ce se numește în psihologia socială obligația de a avea o opinie. Fiecare se simte obligat să aibă și el opinie, că altfel nu e în rândul lumii. Pe de o parte, există acest fenomen, dar pe de altă parte, mi se pare că fenomenul este mai larg decât apare acum. Părerea mea este că există în multe unități sanitare și că aici e doar acolo unde a bubuit”
„Este o atitudine grețoasă”
Cum credeți că au comunicat instituțiile care-i reprezintă pe medici în această situație? A fost o amenințare din parte colegilor celor două doctorițe acuzate de demisie în masă, apoi Colegiul Medicilor a cerut modificarea legii arătând că medicii legiști nu se pot pronunța în chestiuni complexe de genul celor legate de noradrenalină; Șerban Bubenek, șeful Societății Române de ATI, a susținut că doctorițele sunt nevinovate, iar sindicatul Sanitas a susținut că invită populația să nu-și dea cu părerea.
Cum se poate reconstrui încrederea
Acum se plâng medicii de la Sfântul Pantelimon că nu mai vor pacienții să vină la ei. Cum se poate rezolva problema aceasta?
Printr-o comunicare foarte corectă, cinstită, onestă. Ei trebuie să-și angajeze un specialist în comunicare, absolvent de relații publice.
Apoi, să începă o politică de comunicare, care este ceva permanent, proactiv. Nu este ceva reactiv, să negi realitatea atunci când se întâmplă ceva.
Politica de comunicare este o activitate permanentă prin care se transmite din partea unei instituții, în cazul de față spitalul Sf. Pantelimon, valorile instituției, valorile pe care le împărtășesc medicii de acolo, cadrele medicale, misiunea instituției, cultura organizațională – și oamenii încep să creadă treptat în instituție.