vineri, martie 29, 2024
AcasăReligiePelerinaj la locurile sfinte în Grecia

Pelerinaj la locurile sfinte în Grecia

Cu binecuvântarea PS Sale Iustin Sigheteanul, Episcop Vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului și sprijiniți de domnul deputat Ovidiu Silaghi, membru al Adunării Eparhiale al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului un grup de 43 de preoți din Protopopiatul Satu Mare a făcut, în perioada 21-27 septembrie (anul curent) un înălțător pelerinaj la locurile sfinte din Grecia continentală și insulară. Grupul a fost însoțit, din partea autorității locale de doamna viceprimar Marcela Papici, din partea Episcopiei Maramureșului și Sătmarului de Părintele Vicar Vasile Augustin, iar din partea Protopopiatului Satu Mare de către părintele Protopop Ioan Socolan. Printre preoții prezenți s-au numărat și câțiva membrii ai Coralei Arhanghelii împreună cu dirijorul lor preot Covaciu Petrică.

S-a plecat pe traseul Satu Mare – Timisoara – Varset (Serbia) – Salonic – Insula Evia – Atena – Insula Eghina – Pireu – Corint – Patras – Metsovo – Meteora – Evzoni – Satu Mare.

În prima zi, s-a vizitat comunitatea românească din Voivodina – Serbia, în această provincie, românii fiind în procent de 20%, grupați în jurul orașului Varset, oraș în care își are reședința și Episcopul românilor din Serbia, PS Sa Daniel.

A doua zi s-a vizitat Thesalonicul unde ne-am închinat la moaștele Sfântului Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, am vizitat Arcul de Triumf al Împăratului Constantin cel Mare și ne-am închinat în Mânăstirea Sfântă Teodora de pe malul Mării Egee.

Ne-am continuat pelerinajul, în ziua următoare, cu insula Evia. În drumul nostru ne-am oprit să vizităm Mânăstirea Sfânta Paraschievi, vindecătoarea de ochi, iar în Volos am vizitat frumoasa Mânăstire Katoxenia. Spre bucuria noastra, măicuțele de la această mânăstire din inima munților Dinarici, au scos din Paraclis racla cu o parte din Brâul Maicii Domnului, pentru a o săruta cu evlavie și a ne închina Maicii Domnului.

In insula Evia ne-am închinat la Moaștele Sfântului Ioan Rusul, sfântul care face o minune în fiecare zi.

Din insula Evia, pe valurile Egeei, cu feribotul am călătorit spre Atena. În drumul nostru, ne-am plecat genunchii la Moaștele Sfântului Efrem cel Nou (a cărui nume înseamnă “Dumnezeu m-a facut roditor în pământul suferinței mele”), un sfânt mai puțin cunoscut, care alungă deznădejdea și alină suflete cuprinse de boli și suferințe.

În Atena, capitala acestei țări în care ortodoxia are un procent de 98% ghidul nostru Akis ne-a familiarizat cu istoria acestei metropole și ne-a evocat, plin de emoție, pagina de istorie a anului 1821, în care românii creștini ortodocsi au ajutat biserica sora a Greciei în evenimentele sângeroase de pe Acropole. S-a reamintit perioada neagra a Greciei, de 400 de ani, de ocupație otomană în care doar preoții au păstrat vie, în comunitățile grecești, limba, credința și tradițiile grecești. În acea perioadă, un preot ortodox grec vânat și ucis de musulmani era înlocuit de alți 2 preoți, dovadă vie fiind unitatea de azi a poporului grec.

Ne-am simțit binecuvântați, pășind pe lespezile de piatră ale Templului Dumnezeului Necunoscut de unde a predicat Sfântul Apostol Pavel întâia oară atenienilor.

Ajunși în insula Eghina, după o oră și jumătate pe mare, am poposit la măreața biserică a Sfântului Nectarie Taumaturgul, vindecătorul de cancer.

Ne-am închinat cu evlavie la Sfintele Moaște, preoții făcând rugăciuni pentru sănătatea enoriașilor lor de acasă.

Pelerinajul a continuat, în următoarea zi, pe mare, spre portul Pireu, iar apoi pe uscat spre Corint. Ne-am oprit la canalul Corint, care transformă Peloponesul din peninsula în insula, unind Mareea Ionică cu Marea Egee.

Am purces spre o altă mânăstire deosebită, Megalo Spileo, cea mai mare mânăstire din Grecia, săpată în stâncă, cu un muzeu al mânăstirii ce cuprinde un valoros tezaur al ortodoxiei și unde părintele iconar Contra Ciprian ne-a explicat tainele icoanelor bizantine.

Ne aștepta Patrasul, cu a lui măreață catedrală ce poate adăposti 5500 de suflete, cu hramul Sfântului Apostol Andrei. Ne-am închinat cu multă evlavie la moaștele Sfântului Apostol Andrei, care a încreștinat poporul român și am sărutat smeriți Sfânta Cruce, în forma de X, pe care a fost răstignit, cu capul în jos, având parte de o moarte martirică. Părintele Pașca Viorel de la Parohia Curtuiuș, a cărui biserica are ca ocrotitor pe Sfântul Apostol Andrei a fost inspirat de imaginile din catedrală și dorește să ridice, în fața bisericii, o cruce a Sfântului Apostol Andrei.

În zorii celei de-a șasea zi, am traversat cel mai mare pod pe cabluri, din lume, podul Rio Antirio, ce leagă Patrasul de continent.

Prima oprire a fost în Metsovo, o localitate montană în care trăiesc peste 4000 de vlahoromani ce vorbesc până azi, după 1000 de ani de înstrăinare, o limbă română arhaică. Biserica comunității, zidită în secolul XV, cu acoperiș de piatră și cu un superb iconostas sculptat în lemn, străjuită de stejari seculari și ocrotită de Sfântul Nicolae Aromanul a jucat un rol important în viața acestei comunități.

După un traseu spectaculos cu tuneluri și viaducte, am ajuns la Meteora, unde cerul atinge pământul. Spectaculozitatea acestui loc nu poate fi descrisă în nici una din limbile pământului. Doar harul divin poate da o explicație a înălțării acestor mânăstiri ridicate sub forma unor cuiburi de vulturi ce stăjuiesc de pe piscurile stâncilor.

Am vizitat Marea Lavra de pe Meteora cu hramul Schimbarea la Față. Ne-am închinat cu multă smerenie și am coborât încărcâți de harul locului.

Pe tot parcursul pelerinajului, preoții au făcut rugăciuni pentru cei dragi, au luat undelemn sfințit pentru parohiile lor spre ai sfinții pe credincioși. Preoții din corală au cântat pricesne în fiecare loc sfânt împărtășind din duhul orthodoxiei românești credincioșilor de alte naționalități.

Mulțumim domnului deputat Ovidiu Silaghi, membru în Adunarea Eparhială al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului pentru că a făcut posibil acest pelerinaj. Ne rugăm bunului Dumnezeu să-I răsplătească însutit osteneala, atât domniei sale cât și colaboratorilor domniei sale.

Avem încrederea că preoții participanti la acest pelerinaj sfânt vor împârtăși credincioșilor lor bucuriile duhovnicești pe care le-au trăit în fiecare loc vizitat