marți, aprilie 23, 2024
AcasăEducatie&CulturaPovestea autoturismului TRABANT

Povestea autoturismului TRABANT

Cunoscutul constructor auto german, Werner Lang, unul dintre creatorii legendarului Trabant, a decedat luni, la vârsta de 91 de ani. Automobilele Trabant au început să fie lansate în RDG în anii 50. Marca a fost numită așa în cinstea primului satelit, lansat în anul 1957.

TRABANT

Mai pe larg, Trabantul reprezintă, după cum subliniază specialiștii în domeniu, pe de o parte „tovarăș al omului”, iar pe de altă parte amintește de lansarea primului satelit artificial al Pământului – Sputnik, la 4 septembrie 1957, cu puțin înaintea începerii producției.

Celebritate rapidă

Grației faptului că mașina era destul de ieftină, ea a câștigat rapid popularitate. Între anii 1960-1990 au fost lansate în jur de 3 milioane de automobile Trabant, iar marca a căpătat rapid notorietate.

La această mașină se întâlnește pentru prima dată motorul răcit forțat cu aer – un motor în doi timpi cu doi cilindri de 18CP. Mașina folosea o structură de rezistență și podea, făcute din oțel. Motorul, transmisia, direcția și suspensiile față erau montate pe o ramă detașabilă, care putea fi desprinsă prin desfacerea a șase șuruburi, lăsând astfel accesul liber la toate componentele. Principiul de fabricație folosit i-a adus lui P50 reputația de mașină fiabilă, economică și ușor de reparat, cu costuri de întreținere mici.

Caroserie nouă

A fost construit în versiuni berlină, break și van între 1957 și 1962, în aproximativ 132.000 de exemplare. Nevoia crescută de confort a dus la dezvoltarea de noi motoare mai puternice și astfel s-a ajuns în 1962 la P60, cu motor de 600cm3.
În 1964 a apărut o caroserie complet nouă: P601, care menținea același concept de bază, oferind mai mult spațiu interior și pentru bagaje. Specialiștii spun că pentru mulți era frumoasă și a fost menținută până la închiderea producției, în 1991.

Admirație nestinsă

Menținerea aceleiași caroserii a dat impresia că mașina nu a evoluat deloc. De fapt, ea a fost îmbunătățită continuu și în fiecare an au apărut noi schimbări. Astfel a apărut ediția „de lux” în 1966, iar în 1969 apărea o versiune de motor de 600 de cm3 și 26CP.  Spre exemplu, modificările la motor i-au permis să funcționeze cu mai puțin ulei amestecat cu benzină. De-a lungul timpului, multe Trabanturi mai vechi au fost reciclate și reconstruite cu grijă, iar P601 a fost disponibil în trei forme de bază: o berlină, un break și un jeep decapotabil – disponibil atât în variantă civilă cât și cea militară! Tot specialiștii sunt cei care subliniază că această „mașinuță” care a făcut istorie continuă să aibă fani a căror admirație pentru Trabant este departe de a se fi stins.

George NEGREA

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente