Perfecționarea continuǎ a procesului de instrucție și educație este o cerințǎ a contemporaneitǎții, o necesitate. Modernizarea ȋvǎțǎmantului ȋnseamnǎ reorganizarea fundamentalǎ a lui pe baza unei concepții noi, concordant cu dezvoltarea societǎții contemporane ȋn ansamblu.
Profesorul este un specialist, conducǎtor al acțiunii educative, persoana creativǎ și , nu ȋn ultimul rand, om. El formeazǎ cititorii avizați de literaturǎ, capabili de apreciere, motivare, analizǎ și sintezǎ a operelor literare, a faptelor artistice.
Valoarea formativǎ a ȋnsușirii literaturii romȃne necesitǎ includerea ȋn programa de romȃnǎ a operelor reprezentative și a scriitorilor proeminenți.Manualele trebuie sǎ acorde mai multǎ atenție operelor valoroase , fenomenelor reprezentative pentru marii scriitori.Ele trebuie sǎ formulize ghiduri și exerciții formative și sǎ reduca la strictul necesar informațiile istorico-sociale și bio-bibliografice și aceasta sub formǎ de schițe rezumative, de diagrame.
Ȋn predarea-ȋnvǎțarea limbii și literaturii romȃne , Vistian Goia distinge patru trepte esențiale și obligatorii care ȋl ajutǎ pe elev sǎ ȋnainteze spre știițǎ. Aceste trepte sunt : ȋnvǎțarea prin identificare, ȋnvǎțarea prin opoziție sau antitezǎ, ȋnvǎțarea prin corelație și ȋnvǎțarea prin transfer.Ȋn ȋnvǎțǎmȃntul modern acestea au devenit foarte importante, deoarece acum, problema fundamental a educatorului nu este de a-l face pe elev sǎ reținǎ ceea ce a ȋnvǎțat, ci sa-l ȋnzestreze cu cunoștințe și abilitǎți intelectuale.
Cel care determinǎ caracterul modern al unei lecții de literaturǎ romȃnǎ este profesorul.Pentru modernizarea realǎ a procesului de ȋnvǎțǎmȃnt se cere ȋndeplinirea unor condiții:
O pregǎtire superioarǎ de specialitate a profesorului;
O cunoaștere temeinicǎ de cǎtre professor a metodologiei cercetǎrii științifice modern;
Sǎ fie evitate divagațiile impresioniste ȋn predarea literaturii;
Sǎ se adopte o conversație euristicǎ permanent;
Profesorul sǎ lucreze cu elevii și sǎ le trezeascǎ interesul;
Aceste considerente rǎmȃn actuale și ȋn vremurile noastre pentru cǎ nu trebuie sǎ negǎm nici beneficiile aduse de metodele traditionale, nici sǎ manifestǎm ostilitate fațǎ de nou.
Prof. Cornea Mare Nicolae