Acasă Divertisment Cele mai "periculoase" RCA-uri

Cele mai „periculoase” RCA-uri

Asigurătorii RCA se judecă între ei în peste 7500 de dosare pentru a-și recupera despăgubirile plătite în urma accidentelor auto, iar valoarea pretențiilor solicitate în aceste cazuri depășea 101,4 milioane de lei la data de 31 decembrie 2020, arată o centralizare făcută la solicitarea HotNews.ro de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aceste cazuri se numesc acțiuni în regres, un exemplu fiind când un asigurător plătește reparațiile unei mașini asigurate CASCO, iar apoi dă în judecată pe asigurătorul RCA al șoferului vinovat de producerea accidentului auto pentru a-și recupera banii.

În urma centralizării datelor raportate de societățile de asigurare, la data de 31 decembrie 2020, situația litigiilor în care societățile de asigurare au calitatea de pârât in litigii aferente clasei 10, deschise cu alte societăți de asigurare din România, arată peste 7500 de dosare deschise în instanțele din România, valoarea pretențiilor financiare solicitate depășind 101,4 milioane de lei.

Datele ASF arată că primii doi mari jucători RCA, City Insurance și Euroins, care dețin 75% din totalul contractelor RCA din țară, sunt pârâte în peste 7.000 de dosare, valoarea pretențiilor financiare solicitate depâțind 93,5 milioane de lei.

Pe locul 3 se află Groupama
 care are calitatea de pârât în 207 dosare în instanță, în care i se solicită achitarea a peste 3,2 milioane de lei.

Asirom și Omniasig, ambele membre al grupului austriac de asigurări Vienna insurance Hroup (VIG), au calitatea de pârât în 66 de dosare și respectiv 54 de dosare, fiindu-le solicitate achitarea unor sume cumulate de peste 2,4 milioane de lei.

Allianz-Țiriac (cu 41 de dosare) și Generali (31 dosare) sunt următoarele clasate în topul asigurătorilor care au calitatea de pârâți în procese deschise de alți asigurători, valoarea pretențiilor solicitate acestor societăți fiind de peste 1,3 milioane de lei și respectiv 546.000 de lei.

Grawe (10 dosare) și Uniqa (9 dosare) sunt ultimele clasate în acest top al litigiilor, în cazul acestora pretențiile solicitate fiind de peste 66.000 de lei și respectiv 284.000 de lei.

În situația transmisă, ASF sublianiază că „în clasa 10 sunt reflectate atât polițele tip RCA (n.a răspundere civilă auto) cât și CMR (n.a asigurarea de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată), neexistând o raportare care să cuprindă doar polițele RCA.

Ce schimbări sunt preconizate de noul proiect de OUG – detalii din expunerea de motive:

  • „Serviciul decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care acesta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.
  • Având în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieței și evitarea instituirii unei piețe cu structură de monopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat și asigurătorul RCA, se urmărește creșterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care acesta nu are o relație contractuală prealabilă.
  • În aceste condiții, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecție prețul asigurării și alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, înclusiv în acordarea despăgubirilor.
  • Un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluționare amiabilă a unui număr extrem de mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micșorare a costurilor de gestionare a acestora, dar și reducerea termenului de acordare a despăgubirilor. Prin aplicarea acestuia se urmărește beneficiul asiguratului, creșterea încrederii în propriul asigurător și optimizarea costurilor cu despăgubirile ce pot duce la scăderea primelor de asigurare.”, se arată în expunerea de motive la proiectul de OUG.

Pentru ca firmele de asigurări să aibă garanția că își pot recupera banii plătiți pe reparații prin introducerea decontării directe obligatorii, proiectul de OUG propune ca „actul prin care asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate a stabilit cuantumul despăgubirii și în baza căruia a efectuat plata să constituie titlu de creanță; titlul de creanță cuprinde sumele datorate către asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate și devine, la data scadenței, titlu executoriu, în baza căruia asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate are dreptul să pornească executarea silită pentru recuperarea creanței constatate prin titlu”.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla dacă proiectul de OUG privind decontarea directă obligatorie va fi adoptat de Guvern, fiind semne de întrebare atât cu privire la evoluția prețurilor asigurărilor RCA dar și la numărul de litigii deschise între asigurători.hotnews.

- Advertisment -

Cele mai populare

Prefectul Radu Bud, despre ”Varianta de ocolire Satu Mare”

Prefectul Radu Bud a avut o întrevedere, la finalul săptămânii trecute, la sediul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cu...

Fumatul îți distruge stomacul și ficatul!

Fumatul îți distruge stomacul și ficatul. Nu doar plămânii au de suferit din cauza fumatului. După cum am văzut, fumatul poate avea efecte...

Prin fapte să ne mărturisim iubirea către Domnul!

Unge pe Domnul Cel nevăzut cu rugăciunea iubitoare a minții și a inimii, iar pentru Cel văzut fă tot ce-ți stă în putință...

Semnificaţia mărţişorului

Obiceiul martisorului, simbol ancestral al unui vechi scenariu de innoire a timpului in pragul primaverii, este legat, conform traditiei, de momentul mortii...

Comentarii recente