vineri, aprilie 19, 2024
AcasăEconomico-socialInternationalCreatorul Internetului critică agențiile de spionaj

Creatorul Internetului critică agențiile de spionaj

Informaticianul britanic Sir Tim Berners-Lee, care a creat sistemul world wide web, a declarat că spargerea criptărilor de către agențiile de spionaj britanice și americane este „înfiorătoare și prostească”. Sir Tim Berners-Lee a declarat pentru ziarul britanic The Guardian că această practică a subminat eforturile în cadrul luptei împotriva infracțiunilor cibernetice și în cadrul războiului cibernetic. El a îndemnat totodată la o „dezbatere publică sinceră și completă” pe tema supravegherii pe Internet, relatează BBC News online.

Aceste declarații apar în contextul în care o Comisie parlamentară urmează să îi audieze pe șefii agențiilor britanice de spionaj – GCHQ, MI5 și MI6 – împreună, într-o ședință publică, pentru prima dată. În opinia lui Sir Tim Berners-Lee, sistemul de verificare și control al GCHQ și contrapărții sale americane NSA – ale căror activități de spionaj au făcut obiectul unor dezvăluiri provenind de la fostul consultant al serviciilor americane de informații Edward Snowden – a eșuat.

De asemenea, el apreciază că agențiile au slăbit securitatea online spărgând criptările folosite de utilizatorii de Internet pentru a-și proteja datele private și că acest lucru este totodată o trădare din partea industriei tehnologiei. Din contră, acoperirea media a dezvăluirilor lui Snowden „a fost în interesul public și a scos la lumină o serie de probleme importante care necesită acum o dezbatere completă și sinceră”, a subliniat celebrul informatician.

Comisia parlamentară pentru Informații și Securitate (ISC) urmează să îi chestioneze pe Sir Iain Lobban- directorul GCHQ, Andrew Parker – directorul general al MI5 și pe Sir John Sawers – șeful MI6. Ei vor fi chestionați pe tema dezvăluirilor lui Snowden, dar și cu privire la subiecte din domeniul amenințărilor teroriste și securității cibernetice. În schimb, cei trei nu vor fi întrebați despre detalii ale unor tehnici de spionaj și despre operațiuni în curs.