vineri, martie 29, 2024
AcasăLocaleStiri Satu MareDezbatere publică; Planul-cadru pentru elevii claselor V-VIII

Dezbatere publică; Planul-cadru pentru elevii claselor V-VIII

descărcareÎn perioada 11 – 18 ianuarie 2016, la nivelul județului Satu Mare, au fost organizate dezbateri publice privind planul – cadru pentru clasele V-VIII, în variantele propuse de Institutul de Științe ale Educației. Activitățile s-au desfășurat la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Satu Mare și al unităților de învățământ, având ca invitați reprezentanți ai părinților, ai autorităților locale, elevi, profesori, lideri de sindicat.

Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare a colectat feed-backul în urma dezbaterilor organizate și l-a înaintat Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, exact așa cum a fost transmis de către unitățile de învățământ, fără a interveni în conținutul observațiilor.

Au fost formulate urnătoarele aprecieri și observații:

  • În nicio variantă nu se regăsește limba maternă pentru minoritățile naționale conform legislației în vigoare.
  • Referitor la disciplina Limba și literatura română, se consideră că nu este oportună reducerea numărului de ore, ținând cont de importanța acestei discipline și de faptul că în condițiile reducerii unei ore la clasa a V-a, materia nu va putea fi finalizată. Se recomandă 5 ore la clasa a VIII-a fiind vorba despre o disciplină de examen, atât la gimnaziu cât și la liceu. Chiar dacă studierea disciplinei la nivel de învățământ primar nu face obiectul dezbaterii, se apreciază că ar trebui avut în vedere ca Limba și literatura română să fie predată de profesorii de specialitate la clasele minorităților naționale.
  • Referitor la disciplina Limba latină, se consideră că se poate exclude studierea în clasa a VIII-a, cu amendamentul de a nu fi ignorată la nivel liceal, indiferent de profil.
  • Pentru variantele 1 și 3 ale planurilor – cadru, nu este considerată benefică lipsa orelor de TIC de la clasele VII-VIII, optându-se pentru introducerea disciplinei TIC și la aceste clase, care ar asigura pregătirea temeinică  în  utilizarea tehnologiilor moderne și a metodelor interactive.
  • Pentru varianta 2 de plan-cadru, care pune accent mai ales pe ștințele naturii și pe tehnologii, se apreciază că promovează debutul mult prea timpuriu ( începând cu clasa a V-a) al unor discipline din domeniul științelor, precum fizica, chimia și disciplinele tehnologice. Se consideră că nu se poate preda fizica și chimia la clasele a V-a și a VI-a atâta timp cât unele noțiuni fundamentale presupun cunoștințe de matematică ce se predau mult mai târziu, în ultimii ani ai ciclului gimnazial.
  • Se consideră că nu este oportună lipsa orelor de consiliere și orientare la clasele V-VII în varianta 2 de plan-cadru, deoarece în cadrul acestor ore, elevii beneficiază de sprijin pentru realizarea conexiunilor între ceea ce învață și utilitatea cunoștințelor și abilităților dobândite pentru viața reală, fapt ce contribuie la sporirea motivației și interesului elevilor pentru învățare.
  • Se consideră nejustificat de mare numărul maxim de ore, 29-30 (31 la clasa aVIII-a), dorindu-se mai multă flexibilitate. Se propune un număr mai mare de opționale care să reflecte cu adevărat dorințele elevilor.
  • Se apreciază că programele școlare ar trebui să fie simplificate, aerisite, în concordanță cu planurile cadru, punându-se accent pe aspectul formativ în cadrul instruirii și educării elevilor. Se resimte lipsa unor informații oficiale despre schimbarea programelor școlare, iar la disciplinele noi, informații despre viitoarele programe și despre pregătirea resurselor umane din sistem pentru a preda disciplinele opționale integrate pe arie/trans-arii.
  • Se remarcă faptul că disciplina Educația pentru sănătate lipsește din toate variantele propuse de plan-cadru, în condițiile în care este susținută de programe naționale, proiecte educaționale și cursuri de formare pentru cadrele didactice.
  • Nicio variantă propusă de plan-cadru pentru clasele V-VIII nu răspunde, în totalitate, așteptărilor și cerințelor cadrelor didactice.

Suntem convinși că, după adoptarea noilor planuri cadru, se vor elabora noi programe școlare și ulterior, noi manuale școlare.

Sursa: ISJ Satu Mare

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente