joi, martie 28, 2024
AcasăreportajeIstoria autoturismului Wartburg

Istoria autoturismului Wartburg

Le vedeam defilând pe stradă, unii dintre noi își amintesc cu nostalgie de primele exemplare de autoturisme apărute pe drumurile României. Acestea ne-au marcat copilaria sau adolescența. Deseori, ne aducem aminte de primele ore ca șofer, de primele tamponări ușoare, de primele amenzi, de primele depășiri la limită. Printre multele modele de mașini care au circulat în Epoca de Aur, Dacia, Trabant, Aro, Warszawa, Pobeda, Volga,  zăream destul de rar autoturismul luxos numit Wartburg. Să o luăm cu începutul și să vedem cum s-a născut acest automobil.

Fabrica de Autovehicule din Eisenach a fost înființată în anul 1896

Compania producea biciclete și vehicule cu motor. Primul automobil a fost prezentat la salonul auto  în 1898, dar nimeni nu l-a remarcat, astfel că FAE ajunge la un acord cu francezul Decauville, din care s-a născut marca Wartburg.

Această colaborare a durat pâna în 1904 când FAE i-a pus capăt pentru că nu mai merită să o finanțeze, astfel a început o nouă perioadă sub numele Dixi.

Motorul era dezvolta 8,5 CP, turația maximă era de 1000 rpm, caroseria era așezată pe un cadru din oțel. Dimensiunile sașiului erau: ampatament 1758 mm, lungime 2770 mm. Greutat aproximativ 640 kg.

 În timpul celui de-al Doilea Război Mondial fabrică din Eisenach a fost preluată de armată rusă. Acesta situație a durat pâna în 1952. Numele companiei a fost Eisenacher Maschinen und Fahrzeugfabrik între 1945-1946 și apoi Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach.

Numele Awtowelo apărea pe mașinile de curse, dar producția se bază pe ansamblarea și producerea modelelor BMW de înainte de război: 321s, 326s și 327s. BMW nu putea face nimic în legătură cu folosirea numelui sau.

În 1949 a apărut o versiune îmbunătățită a modelelor 326/7, având denumirea 340, această era propulsată de un motor de 2 litri și 55 CP, mai târziu ajungând la 60 CP.

Când rușii au părăsit fabrică și BMW a început să se plânga de folosirea abuzivă a numelui în 1952, acesta a fost schimbat în EMW, iar siglă a fost schimbată din elicea alb-albastră într-o cruce alb-roșie.

Pe linia de asamblare a intrat modelului IFA F9 (de fapt DKW F9 de înainte de război, dar redenumit și ușor schimbat) de la uzină Audi din Zwickau.

În 1956 iese pe poarta fabricii primul autoturism Wartburg

La sfârsitul anului 1955, s-a renunțat la toate modelele vechi și din ianuarie 1956 s-a lansat o nouă mașină,  Wartburg.

 Noua mașină era schimbată radical: ampatament mărit, interior mai spațios, mai multe dotări, 4 uși care se deschideau în mod convențional, zgomot redus, sistem de încălzire îmbunătățit, design mai plăcut.

După doi ani, pe lânga modelul de bază (codul era 311,dar după capacitate era cunoscut sub numele de 1000), a apărut și versiunea De Luxe. Erau disponibile și alte variante de caroserie: un cabriolet cu 2 locuri, un break cu 3 uși, un break cu 5 uși (numit Camping), o mașină de poliție, un coup 2+2 și o mașină sport (nume de cod 313) care a câștigat numeroase distincții pentru designul sau.vartburg (1)

Motorul de bază care echipa versiunile Limousine și Camping avea 900 cmc și 37 CP, în timp ce pentru celelalte variane există motorul de 50 CP. Cutia de viteze sincronizată, cu 2 trepte, a fost înlocuită, în 1958, cu una cu 4 trepte, iar motorul de 900 cmc a fost îmbunătățit pâna la o putere maximă de 40 CP. În 1962, cu modificări în continuare, motorul a devenit mai mare și mai puternic (1000 cmc, 45 CP), toate acestea erau motoare în 2 timpi, dar fabrică a experimentat și motoare în 4 timpi.

La sfârșitul anilor 50, producția fabricii din Eisenach era de 25000 de autovehicule, iar în 1963 s-a ajuns la 30000, dar cererea era de 5 ori mai mare.

În iulie 1964, cu binecuvântarea Partidului Comunist, a început dezvoltarea unui nou sașiu, cu suspensii independente, bare de torsiune telescopic etc. A existat o perioadă intermediară când vechea caroserie era montată pe noul sașiu. Această variantă este cunoscută sub numele de 312-1.

Începând cu iulie 1966, a apărut nouă caroserie și așa s-a născut modelul 353, acesta rămânând în producție 2 decenii, cu mici îmbunătățiri, împreună cu variantă break, numită Tourist.

 În 1974, versiunea modernizată, 353W, a fost expusă la Leipzig Autumn Fair.  Frânele mai bune, motorul de 50 CP și caroseria ușor modificată erau principalele caracteristici.

Cu toate că la Eisenach s-au produs 38000 de modele F9 și 25900 de 311, 353 a atins primul milion în 1985.

În 1988, a început producția ultimului model Wartburg, numit 1.3.  Acesta era de fapt un 353 cu caroseria restilizată și un motor de la Volkswagen Golf, 1,3 litri, în 4 timpi, 54 (58) CP. S-a produs pâna în 1991. La scurt timp după unificarea Germaiei, fabrică a fost cumpărată de Opel.

George NEGREA

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente