Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că este în lucru un raport privind starea învățământului, concluzile urmând să fie disponibile până la sfârșitul lunii mai. David a vorbit și despre salarizarea profesorilor, planurile cadru și strategia pe temen scurt și mediu.
„Acel raport ar trebui să identifice, duupă mine, lucrurile bune pe care le avem și cauzele pentru aceste lucruri bune, astfel încât să știm să le păstrăm și să le dezvoltăm; lucrurile proaste care există în sistem, astfel încât să le căutăm cauzele și să le modificăm”, a spus ministrul Daniel David.
„Aș vrea să văd cooperare și dezvoltări cumulative”
Ministrul a declarat că „diagnosticul” va fi clarificat odată ce rezultatele raportului anunțat vor fi disponibile, dar a identificat deja câteva probleme pentru care există strategii. În domeniul cercetării, ministrul a evidențiat fragmentarea ca o problemă majoră. Instituțiile naționale de cercetare-dezvoltare, institutele Academiei Române, centrele de cercetare din universități și cele din mediul privat funcționează adesea independent, fără a colabora sau a lucra împreună. Această lipsă de cooperare și suprapunerea activităților împiedică dezvoltarea cumulativă a cunoașterii, a subliniat ministrul.
În prezent, se desfășoară un proces de evaluare a tuturor institutelor de cercetare, dezvoltare și inovare, pentru a stabili o strategie clară privind dezvoltarea domeniului.
„Eu cred că avem nevoie de toate componentele. Ne trebuie și institute națioanale – care să fie mai legate de activitatea practică, și institute ale Academiei – pe cercetare fundamentală, cercetarea din universități trebuie urmărită, dar, atenție, într-o logică în care evităm suprapuneri, evităm competiții gratuite și de multe ori pe fonduri publice. Aș vrea să văd cooperare și dezvoltări cumulative”, a spus Daniel David.
„Universitățile joacă Liga Campionilor, chiar dacă nu câștigă Liga Campionilor”
Vorbind despre învățământul superior, ministrul a apreciat că în cazul universităților se văd „unele evoluții pozitive”. Instituțiile de învățământ superior intră în alianțe europene, unele foarte puternice, și apar și în ranking-urile internaționale, chiar dacă „mai spre coada ranking-ului”. „Joacă Liga Campionilor, chiar dacă nu câștigă Liga Campionilor”, a declarat ministrul. Când sunt 30.000 universități, faptul că ai intrat în primele 1.500 este un câștig, în condițiile în care finanțarea și mecanismele legislativele nu favorizează „suficient de bine” excelența, a adăugat ministrul.
Problema majoră a învățământului universitar ține în schimb de nediferențierea universităților. Prin legea învățământului se oferă posibilitatea universităților să-și definească voluntar misiunea academică. Se pot focaliza pe educație-formare de resursă umană-cercetare de care au nevoie autoritățile locale sau regionale, altele pot fi focalizate mai echilibrat pe zona de educației și cercetare, iar cele care vor să facă cercetare avansată să poată să facă asta, a explicat ministrul. Faptul că nu se diferențiază aduce în schimb probleme, legate de criteriile de evaluare, de birocratizarea proceselor de evaluare, studenții pot să fie derutați etc..
Flexibilizarea programelor de studii este un alt deziderat pentru învățământul unievrsitar, cu atât mai mult atunci când ne comparăm cu universități prestigioase, a punctat ministrul.
„Ai nevoie de profesori motivați și pregătiți în metode moderne de predat”
Vorbind despre problemele identificate la nivelul învățământului preuniversitar, ministrul Daniel David a insistat pe importanța transferului de competențe de la profesor către elev. și pe motivele care au dus la rezultatele elevilor din ultimii ani „Competențe înseamnă trei lucruri: cunoștințe declarative – ce știi să spui, cunoștințe procedurale – ce știi să faci și valori”, a spus ministrul. Or în școala românească rareori este un echilibru între cele trei, iar testele PISA, a spus ministrul, arată că acest transfer de competențe nu se face foarte bine. „Sigur că ne putem gândi de ce, dar întâi hai să recunoaștem că avem o problemă în acest transfer de competențe”, a subliniat ministrul.
Se va lucra mai întâi cu grupul de experți și se va cere, a mai spus ministrul, și feedback internațional. Dacă în timpul discuțiilor apar idei bune, „nu voi ține să rămână în formula în care le-am propus și cu mici schimbări pe ici pe colo. Dacă sunt idei bune, sunt dispus să le regândim și să arate altfel, fiindcă în final asta ne interesează, să avem niște planuri cadru pentru liceu care o să ne permită, prin programe, manuale, trainning-ul profesorilor, să putem să generăm absolvenți de liceu care să fie și buni specialiști, și oameni pregătiți să meargă la universitate, dacă doresc, dar și buni cetățeni. Pentru mine un bun cetățean înseamnă un protector al democrației”, a spus ministrul, conform adevarul.ro