vineri, martie 29, 2024
AcasăUtilePrimul permis auto din România s-a eliberat acum 100 de ani

Primul permis auto din România s-a eliberat acum 100 de ani

Viteza maximă era 12 km/h și semnele rutiere lipseau cu desăvârșire. Ministerul Afacerilor Interne va sărbători pe 11 octombrie, în a doua zi a Salonului Auto București & Accesorii, un eveniment pentru marcarea a 100 de ani de la eliberarea primului permis de conducere auto românesc. „Ne-am dorit foarte mult să participăm la acest Salon auto, pentru că suntem într-o perioadă în care subiectul la zi ține de reglementările noului Cod Rutier, și am ținut să prezentăm la Salonul auto informații pentru un public foarte focusat, care este interesat de tot ceea ce ține de industria auto”, a precizat directorul de comunicare al MAI, Marius Tache.

Primul permis de conducere românesc a fost emis în 1913. Examinarea celor care doreau să obțină permis se efectua de către Prefectura de Poliție din București, care în decembrie 1907 a organizat primele examene. Autoritățile au luat această măsură ca urmare a creșterii îngrijorătoare a numărului de autovehicule care la începutul anului 1908, ajunsese la „impresionanta” cifra de 138 (o sută treizeci și opt) de automobile. Introducerea primelor indicatoare de circulație pe șosele s-a hotărât la Congresul Internațional al Drumurilor, ținut la Paris în anul 1908, la care a participat și un reprezentant al României și care a semnat convenția adoptată.

Cu toate acestea, în România, practic, indicatoarele de circulație au fost introduse în anul 1913, când în țara noastră erau înregistrate 1.300 de automobile. Primele examene pentru obținerea permisului de conducere au fost organizate în decembrie 1907, dar primele cursuri de pregătire a celor care doreau permis de conducere au fost deschise abia în ianuarie 1911 și s-au finalizat trei luni mai târziu când toți cei 12 elevi au fost brevetați. Examenul a constat într-o probă de viteză pe șosea și o probă de frânare instantanee în momentul în care examinatorul arunca în fata automobilului aflat in plina viteză, un sac umplut cu paie.

Dacă un cal sau un alt animal are frică de automobil, acesta va merge încet de tot

La data de 11 octombrie 1913 a intrat în vigoare, prin publicarea în Monitorul Oficial nr.156, „Regulamentul pentru circulațiunea autovehiculelor” care prevedea o serie de condiții pentru admiterea în circulație a autovehiculelor. În conformitate cu prevederile acestui regulament, pentru a fi admis să circule pe drumurile publice din țară și din străinătate, orice autovehicul trebuia să fie „recunoscut bun pentru circulație” de către o comisie ce funcționa pe lângă fiecare prefectură de județ și din care trebuia să facă parte „și un specialist de automobil, de preferință membru al Clubului Automobilistic Român”. De asemenea, conducătorul era obligat ca, înainte de plecarea în cursă, să verifice starea tehnică a autovehiculului și să ia toate măsurile „ca mașinăria să funcționeze conform celor prescrise în regulament”, iar neîndeplinirea acestor obligații sau reguli atrăgeau răspunderea penală a persoanelor vinovate. Dacă conducătorul băga de seamă că un cal sau un alt animal are frică de automobil sau sunt în pericol oamenii și animalele prin trecerea automobilului, atunci automobilul va merge încet de tot …. sau eventual va opri.” De asemenea, cu privire la viteza de deplasare se prevedea ca „iuțeala mersului automobilelor, tramcarelor și motoretelor nu va putea fi mai mare de 15 km/ora, în aglomerațiuni, orașe și la trecerea prin sate”. Un aspect cu totul nou îl constituie prevederea conform căreia „luptele, întrecerile pe străzile orașului sunt cu desăvârșire interzise”.

La 21 august 1921 intră în vigoare, prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 117, „Legea privitoare la circulația autovehiculelor” și Regulamentul de aplicare a acestei legi, care aduce noi precizări în legătură cu condițiile de bază ale circulației automobilelor.

Acestea se refereau în special la regulile ce trebuie respectate pentru deplasarea în siguranță pe drumurile publice precum și la înmatricularea și controlul stării tehnice al autovehiculelor.

Viteza maximă: 12 km/ora De asemenea, legea prevedea că „viteza maximă cu care automobilele și celelalte vehicule cu tracțiune mecanică pot circula în orașe și în trecerile prin comune va fi de 12 km/ora, adică egal cu trapul cailor; la cotituri, în aglomerațiuni va fi redusă viteza cu 6 km/ora, adică egală cu pasul pedestrului”.

Cu privire la obținerea permisului de conducere, legea din 1921 precizează că examenul va consta dintr-o probă practică și o probă orală, din care să rezulte ca solicitantul posedă suficiente cunoștințe de conducere și cunoaște perfect legea, regulamentul și ordonanțele referitoare la circulația automobilelor, teorie elementară de mecanică etc”.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente