marți, iunie 18, 2024
AcasăsusSe reduce greutatea ghiozdanelor. „Să nu depăşească 10% din greutatea copilului”

Se reduce greutatea ghiozdanelor. „Să nu depăşească 10% din greutatea copilului”

Directorii școlilor vor fi obligați să găsească soluții pentru ca elevii să nu mai care atât de multe cărți, în cazul în care un ordin al Ministerului Sănătății intră în vigoare.

Conducerile școlilor vor fi obligate să ia măsuri pentru a reduce greutatea ghiozdanelor elevilor, propune Ministerul Sănătății.

Ca soluții, instituția propune dulapuri individuale în care elevii să-și țină manualele și caietele, spații pentru realizarea temelor după ore sau curs de „educație sanitară privind alegerea și purtarea corectă a ghiozdanului”.

De asemenea, se recomandă utilizarea ghiozdanului cu bretele late, purtat pe ambii umeri, pentru o distribuție echilibrată a greutății. Ordinul Ministerului Sănătății prevede că „greutatea conţinutului ghiozdanului la toate ciclurile de învăţământ nu trebuie să depăşească 10% din greutatea copilului”.

Această propunere apare și în proiectul Statutului elevului, susținut de mai multe asociații de elevi, relatează Edupedu.

Ce e de făcut

Kinetoterapeutul Mădălina Semen, care lucrează în secția de Neurologie Pediatrică a Spitalului de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia“, a explicat pentru „Adevărul” ce tip de ghiozdan e cel mai potrivit pentru micuții noștri.

Este varianta de troller, care se trage pe niște roți. Momentan, cred că e cea mai utilă, pentru că nu știu cât de repede o să intre în vigoare regulile și cât de repede se vor adapta școlile. Să facă dulapuri în școli, să mai lase din manuale, astea ar fi cele mai bune soluții. Majoritatea copiilor poartă ghiozdane cu bretele late, dar se duc mult pe spate, ori se duc în hiperlordoză, ori se duc prea mult în față, stau cocoșați, nu mai este scolioză, e cifoză, că trebuie să tragă greutatea aia, oricât de late ar fi bretelele. Și noi ca adulți, dacă ne punem ghiozdanul în spate, același lucru se întâmplă”, a explicat kinetoterapeutul.

Indiferent câtă musculatură ai avea, ghiozdanul e greu, mult mai greu decât era mai înainte.”, adaugă Mădălina Semen. 

Astfel, tot mai mulți elevi ajung să aibă probleme cu coloana: scolioză sau cifoză, iar greutatea dusă zi de zi în spate influențează și creșterea.

La rândul ei, Ioana Grigore, învățătoare și directoarea adjunctă a unei școli de lângă București, consideră că cea mai bună soluție sunt dulăpioarele individuale pentru elevi.

Noi avem la școală dulapuri individuale și e mult mai bine. Așa copiii își lasă la școală toate materialele de care nu au nevoie acasă și iau doar cărțile și caietele pe care au de rezolvat tema”, arată aceasta.

Învățătoarea mai avertizează că sunt mulți părinți care nu controlează ghiozdanele copiilor, iar aceștia ajung să care tot felul de lucruri în plus.

Găsim în ghiozdan manuale pe care copiii nu le folosesc în fiecare zi, auxiliare, caiete terminate pe care le tot cară. Ghiozdanul e făcut săptămânal, părinții nu mai verifică și găsești fișe peste fișe aruncate, cornuri, cutii de lapte etc. Eu le spun elevilor să-și facă singuri ghiozdanul după orar, dar apoi părintele ar trebui să verifice dacă acesta conține tot ce trebuie și să elimine ce nu e necesar”, subliniază Ioana Grigore.

Kinetoterapeutul Mădălina Semen ne spune și ce ar trebui să facă micuții pentru a nu avea probleme cu spatele: „Să păstreze o poziție corectă a corpului când stau în picioare, cu vârfurile orientate înainte, genunchii înainte, picioarele paralele mai ales, și coloana cât mai dreaptă, pieptul în față. Trebuie să păstreze o poziție corectă atât în stat, la birou, cât și atunci când cară ghiozdanul. Ora de sport clar trebuie făcută cu exerciții de extensie, jocuri cu mingea, să prindă, să arunce, să se rotească. Să cuprindă exerciții atât individuale, care merg pe extensie cu mâinile, cu bastonul, cât și de grup, cu mingea, foarte importante mi se par astea de grup. Că joacă volei, că joacă handbal, că aruncă mingea unul de la altul, adaptat în funcție de vârsta copilului. Jocul cu mingea ajută mult, dezvoltă și coordonarea, și lucrul în echipă. Mingea poate fi mai grea, mingea mai ușoară, care îi învață și să prindă, și să gestioneze greutatea, astfel se rezolvă și problema tonusului. La spalier, eventual, să se prindă pe bare, să se întindă, să stea atârnați, să facă exerciții la spalier”.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente