joi, martie 28, 2024
AcasăLocaleStiri Satu MareTrei români și un Aro, în căutarea românilor neștiuți din Siberia

Trei români și un Aro, în căutarea românilor neștiuți din Siberia

Patru români, adică ieșenii Ștefan, Iulian, Tudor și un Aro 243, pleacă până în Orientul Îndepărtat al Rusiei și înapoi, „pe un traseu ce reface lungul drum al deportărilor din timpul gulagului rusesc și atinge unele din cele mai importante puncte din spațiul fostului URSS”.

„Români găsești peste tot în lumea asta. Majoritatea sunt acolo pentru că așa au vrut, alții, însă, au fost împinși de voința istoriei. Despre românii din spațiul ex-sovietic nu se prea vorbește, pentru că nu se știe mare lucru. În afara datelor statistice legate de deportările forțate din anii `40-`50, puține lucruri ne sunt cunoscute.

În urma eforturilor unor români bine intenționați, în ultimii 15 ani s-au stabilit o serie de contacte, ba chiar s-au închegat câteva asociații locale (în Kazahstan și Kîrgizstan). Poveștile acestor oameni ne-au încurajat să cercetăm mai îndeaproape acest capitol al istoriei neamului romanesc – lungul drum al gulagului rusesc”, își prezintă expediția cei trei, care au punctul de plecare din Iași.

Expediția „4 români în Siberia” își propune: trasarea hărții micilor comunități românești rămase pe teritoriul vast al Siberiei prin intermediul unui simbol românesc – mașina de teren Aro; realizarea unei expediții de mare anvergură, cu un vehicul romanesc; întâlnirea cu puținii posesori de autoturisme Aro din Asia de nord-est; parcurgerea drumului BAM – Baikal Amur Mainline (probabil o premieră românească); parcurgerea drumului Kolyma – „drumul oaselor”, atât pe varianta de iarnă (în mare parte abandonată) cât și pe cea de vară; traversarea Mongoliei, Kazakhstanului, Kirghizstanului, Tadjikistanului și Uzbekistanului; atingerea a cât mai multe puncte de interes: situri Unesco, muzee de tehnică civilă și militară, zone naturale deosebite; tragerea unui semnal de alarmă asupra tendinței de a scoate din circulație și a distruge autovehiculele de fabricație românească având un potențial colectibil și istoric; realizarea unui mini documentar al întregii expediții și promovarea lui atât în mediul online, cât și în mass-media; realizarea unui material foto-documentar ce va constitui sursa unei expoziții itinerante.

Vor fi pe drum 146 de zile, „155 de zile cu tot cu situații neprevăzute”. Distanța parcursă va fi de 35.500 km, aproximativ 40.000 de kilometri cu tot cu rezerve și se vor întoarce în noiembrie.

3 COMENTARII

  1. oveștile acestor oameni ne-au încurajat să cercetăm mai îndeaproape acest capitol al istoriei neamului romanesc – lungul drum al gulagului rusesc”, își prezintă expediția cei trei, care au punctul de plecare din Iași.

Comentariile sunt închise.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente