Bruxelles-ul a promis să sprijine industria auto europeană, aflată în dificultate, prin utilizarea posibilă a subvențiilor paneuropene pentru a stimula cererea de vehicule electrice, relatează Financial Times (FT).
Teresa Ribera, vicepreședinte executiv al Comisiei Europene, a declarat pentru FT, la Forumul Economic Mondial de la Davos, că oficialii încă „conturează” opțiunile pentru un program de stimulare.
„Este logic să vedem cum am putea găsi, dintr-o perspectivă paneuropeană, cum să facilităm măsurile în loc să trecem prin subvenții naționale”, a spus Ribera. Ea a avertizat împotriva unei „curse în care ne-am putea confrunta cu un model național împotriva altuia”.
Marți, cancelarul german Olaf Scholz a dezvăluit că Comisia ia în considerare un program de subvenționare al UE propus de el. Guvernul german a renunțat brusc la propriul său program în 2023, ceea ce a dus la o prăbușire a vânzărilor de vehicule electrice. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, multe state membre ale UE oferă stimulente pentru vehiculele electrice, însă condițiile variază foarte mult și mai multe state membre nu oferă niciun fel de subvenții la cumpărare.
O provocare pentru Bruxelles ar fi conceperea unui sistem care să fie conform cu normele OMC, evitând în același timp subvențiile acordate producătorilor auto chinezi, a căror cotă de piață crește rapid. Ribera a recunoscut că trebuie găsit un „echilibru complicat” între electrificarea rapidă și „o nepotrivire cu capacitatea mărcilor europene de a furniza în termeni de cantitate și calitate ceea ce am dori să vedem pe drumurile noastre”.
Comisarul, care este responsabil pentru strategia UE privind „industria verde”, a declarat că un posibil sistem de stimulente ar fi una dintre măsurile de sprijinire a unui sector considerat vital pentru economia europeană. Constructorii europeni de automobile „au nevoie de o viziune cuprinzătoare asupra modului de a-și actualiza capacitățile și de a recupera întârzierile în ceea ce este deja solicitat la nivel mondial”, a declarat Ribera.
În schimb, președintele american Donald Trump a promis săptămâna aceasta să pună capăt „subvențiilor nedrepte” pentru vehiculele electrice. Ribera, socialist și fost viceprim-ministru al Spaniei, a exclus amânarea termenului de 2035 pentru încetarea vânzărilor de motoare cu combustie internă, deoarece industria auto dorește „previzibilitate și claritate”. „Nu are sens să deschidem din nou discuția atunci când aceasta oferă o anumită certitudine și ar pedepsi primii care au luat-o în serios, fără niciun avantaj potențial pentru cei care încă trebuie să se miște”, a spus ea.