joi, aprilie 25, 2024
AcasăLocaleNationaleCurtea Europeană: Taxa auto este discriminatorie. Guvernul trebuie să o modifice

Curtea Europeană: Taxa auto este discriminatorie. Guvernul trebuie să o modifice

timbru-de-mediu

Timbrul de mediu este discriminator, a decis Curtea Europeană de Justiție din Luxemburg, aceasta reclamând faptul că pentru mașinile de mâna a doua înmatriculate între 1 ianuarie 2007 și 1 ianuarie 2013 taxa este zero.

Instanța s-a pronunțat, marți, în speța Manea, chestionată fiind de către Curtea de Apel Brașov.   Mihai Manea a reclamat faptul că pentru o mașină pe care a dorit să o aducă din Spania, statul i-a cerut achitarea timbrului de mediu. Problema este că, în perioada 2007-2013, taxa auto a fost schimbată de mai multe ori, din cauză că nu era conformă cu regulile Uniunii Europene. Guvernul a hotărât, la un moment dat, rambursarea sumelor colectate ilegal de la cei care și-au înmatriculat mașini la mâna a doua în perioada respectivă.   Ulterior, din 2013, paralel cu recuperarea banilor, Guvernul a decis să simplifice lucrurile și pentru cei care doreau înmatricularea unei mașini. Astfel, a decis ca timbrul de mediu să fie zero pentru mașinile pentru care s-a plătit deja taxa auto sau o taxă echivalentă în perioada 2007-2013. Scopul scutirii a fost evitarea dublei impuneri pentru o marfă care a fost deja taxată. Și, oricum, Guvernul trebuia să dea înapoi vechile taxe neconforme cu dreptul comunitar, astfel că efectul era neutru la buget.   O asemenea scutire înseamnă, însă, că nu toate autovehiculele rulate vândute pe piața națională fac obiectul noii taxe, în timp ce, ca regulă generală, autovehiculele importate din alte state membre ale Uniunii Europene fac obiectul acesteia.   Numai că Maciej Szpunar, avocatul general al Curții de Justiție din Luxemburg, a argumentat că aceasta este o modalitate incorectă a statului de a-și îndeplini obligațiile legale.  „În consecință, beneficiază de scutire cumpărătorul autovehiculului, care este exonerat de obligația de plată a taxei la înmatricularea autovehiculului pe numele său, în timp ce dreptul la rambursarea taxei anterioare, neconformă cu dreptul Uniunii, aparține persoanei care a plătit-o, adică actualului vânzător al autovehiculului sau unuia dintre proprietarii anteriori în cazul în care autovehiculul a fost deja vândut între data plății taxei anterioare și data intrării în vigoare a noii taxe. Prin urmare, chiar dacă beneficiul trezoreriei care decurge din perceperea taxei neconforme cu dreptul Uniunii va fi astfel compensat, de acest fapt nu profită persoana îndrituită la beneficiul rambursării taxei, ci o persoană terță. Persoana îndrituită va recupera din prețul vânzării cel mult valoarea reziduală a taxei încorporate în valoarea autovehiculului, care va fi însă rareori egală cu valoarea taxei efectiv plătite și, cu siguranță, această sumă nu va include dobânda datorată“, se arată în analiza avocatului general.   Astfel, mecanismul de compensare nu asigură neutralitatea noii taxe.   Curtea Europeană de Justiție a decis, astfel, că scutirea de la plata timbrului auto favorizează vânzările de autoturisme second hand și descurajează importurile de vehicule similare, ceea ce este interzis de legislația europeană.   Ca să rezolve problema, Guvernul are la dispoziție două soluții teoretice: fie elimină taxa și la autoturismele importate, fie elimină excepția. Cum, din 2007 încoace toate Guvernele s-au chinuit să restrângă importurile de mașini rulate, cel mai probabil, Executivul va ridica excepția și vor plăti timbru de mediu și cumpărătorii care preiau mașini înmatriculate în perioada 2007-2013. Ulterior, foștii proprietari ar rămâne să își recupereze singuri sumele de la stat.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente