marți, aprilie 23, 2024
Acasăsus Doi moldoveni cîștigă 18 milioane de euro pe an dintr-o resursă...

Doi moldoveni cîștigă 18 milioane de euro pe an dintr-o resursă care nu se va termina niciodată

Soții Violeta și Valeriu Moraru din Republica Moldova controlează în prezent companiile Perla Covasnei și Azuga Waters din România, care au avut în 2012 afaceri cumulate de 73 de milioane de lei românești.

Pe cartea de vizită a Violetei Moraru este trecută funcția de “administrator” și ea spune că nu ar putea să se retragă din afaceri, fiind obișnuită cu un ritm de viață alert. A lucrat de-a lungul anilor în domenii variate, precum o fabrică de producție a sticlei, în domeniul vinului, în transport și apoi în bere.

Cei doi soți au vândut în 2009 afacerea Azuga către Ursus Breweries, într-o tranzacție estimată la 10 milioane de euro. Ulterior tranzacției, Ursus a închis fabrica de la Azuga și a închiriat utilajele din fabrică familiei Moraru, unde aceasta produce apa Perla Harghitei, plată și carbogazoasă.

“Am făcut afaceri încă de când am terminat facultatea, mereu am fost în priză”, povestea anterior pentru Business Magazin Violeta Moraru.

Profitabilitatea in afacerile cu apa se plaseaza, conform Violetei Moraru, intre 5 si 10%. Pretul apei creste spectaculos, de la iesirea din pamant, cand mia de litri costa 31 de lei, pana la poarta fabricii, unde costul unei sticle de apa de doi litri ajunge la 1 leu. Din acest pret insa, doua treimi inseamna costul ambalajului. De la poarta fabricii pana la raft, apa isi dubleaza pretul, ajungand, de pilda, la 2 lei pentru o sticla de 2 litri. Marca Perla Covasnei exploateaza resursele din Catalina si Malnas (Brasov), avand variantele carbogazoasa si plata.

Pentru viitor, planurile sunt ponderate in optimism. “E mai realist sa tintim sa ajungem intre primii cinci, in randul primilor trei e mai greu”, admite Violeta Moraru. Pentru viitorul apropiat, proprietara afacerii enumera, fara a vrea sa dea niciun fel de detalii, proiectul unor investitii pentru lansarea de sucuri si cel de rascumparare a fabricii Ursus de la Azuga. “Pentru lansarea de sucuri nu e nevoie de un buget foarte mare de investitii, pentru ca avem practic liniile de productie”, explica antreprenoarea.

Ideea intrarii in domeniul bauturilor carbogazoase era, prin urmare, la indemana si, in plus, firma a primit din partea retelelor de magazine solicitari pentru productia de marci proprii. Azuga Waters are deja contracte pentru imbutelierea de apa plata sub marca proprie a Kaufland si se afla in discutii si cu alte retele de magazine.

Valeriu Moraru și-a început afacerile în Rusia, după care a revenit în Republica Moldova. La finele anilor 90 ai secolului trecut prin intermediul companiei Larga-Vin a preluat la prețuri de nimic ca apoi să le vândă mai multe întreprinderi din Republica Moldova. E vorba de combinatul Cereale-Chișinău, fabrica de sticlă Cristal-Flor din Florești, o fabrică de vinuri și hotelul Chișinău.

După ce au făcut bani în Republica Moldova soții Moraru au hotărât să-și mute afacerile în România. Astfel, au devenit remarcați, în 2009, când au vândut 70,7% din acțiunile producătorului Bere Azuga către Ursus Breweries pentru suma de 7,15 milioane de euro, asta fiind una dintre cele mai importante tranzacții de pe piață.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente