Anul 2025 începe cu o serie de schimbări. Ministerul Educației a aprobat noi norme pentru organizarea programelor postuniversitare de conversie profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, actualizând, astfel, regulamentele aprobate în 2012.
Practic, documentul normează accesul, structura și finalizarea acestor programe. Este vorba despre ordinul de ministru (OME) 7.877/2024, care a fost adoptat cu o întârziere de opt luni (ar fi trebuit adoptat în luna aprilie 2024), potrivit calendarului asumat de Ministerul Educației în mandatul fostului ministru, Ligia Deca. Ca urmare, profesorii eligibili trebuie să fie „cadre didactice din învățământul preuniversitar, cu definitivare/licențiere în învățământ, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diplomă de licență sau echivalentă”, scrie la articolul 1. Documentația necesară include o adeverință care să ateste statutul profesional și acordarea Definitivării în învățământ, prevede ordinul de ministru la articolul 3, alineatul 4.
În ceea ce priveşte programele de conversie, acestea pot dura 3- 4 semestre, corespunzătoare unui număr de 90-120 de credite de studii transferabile, în funcție de domeniul de specializare dorit, precizează edupedu.ro.Programele de trei semestre sunt dedicate specializărilor din același domeniu fundamental absolvit de profesor, pe când cele de patru semestre sunt dedicate formării într-o specializare dintr-un domeniu fundamental diferit.
De precizat că planurile de învățământ includ obligatoriu disciplinele „Didactica specialității” și „Practica pedagogică”, iar cel puțin 25% din ore sunt dedicate practicii pedagogice. Aceasta se desfășoară în școli de aplicație aprobate de Ministerul Educației. De asemenea, programele se finalizează cu un examen de absolvire susținut la instituția organizatoare, iar absolvenții primesc diploma de conversie profesională, care le permite ocuparea posturilor didactice în noua specializare (art. 5 alin. 1, 3). Referitor la costurile programelor, acestea sunt suportate din taxe de studii sau alte surse de finanțare, iar numărul maxim de ore desfășurate de cadrele didactice în cadrul programelor este stabilit de senatul universitar (art. 6 alin. 3).
Menţionăm că, până acum, prin OME 6.194/2012, programele de conversie profesională se puteau organiza cu finanţare din fonduri europene, în regim cu taxă sau cu finanţare din alte surse. Mențiunea nu mai apare în OME 7.877/2024.