Acasă Locale Nationale Piața auto românească a crescut în 2014, după 6 ani de declin....

Piața auto românească a crescut în 2014, după 6 ani de declin. Producția a scăzut cu 4,8%

Piața auto românească a crescut în 2014, după șase ani de scăderi accentuate, vânzările de autoturisme și vehicule comerciale urcând cu 21,5%, la 100.330 unități, dar livrările sunt departe de recordul din 2007, producția a scăzut cu 4,8% față de 2013, iar exporturile au urcat cu doar 0,4%.

„În continuare vânzările sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 73% din vânzări. În interiorul acestei valori medii anuale ar fi de remarcat faptul că ponderea achizițiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% în luna mai la 15% în luna decembrie. Această fluctuație se datorează în mod evident programului Rabla, a cărei perioadă de maxim a fost mai-iulie. (…) Doar circa 25% din vânzările către persoane fizice nu au fost realizate prin Programul Rabla, respectiv circa 5.600 unități”, se arată într-un comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilui Auto (APIA).

Reprezentanții asociației remarcă, de asemenea, că anul trecut înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu 1% (1.900 unități) comparativ cu anul 2013, dar rămân la cote ridicate față de nivelul autovehiculelor noi, fiind de circa trei ori mai mari.

În anul 2014 au fost fabricate în România 391.434 de autovehicule, cu 4,8% mai puțin decât în 2013. Dintre acestea, 338.593 unități (86,5%) sunt produse de Dacia, 52.829 (13,5%) de Ford și 12 unități de către Roman Brașov. În funcție de model, cele mai mari volume în 2014 le-au înregistrat Dacia Duster (174.077 unități), Dacia Logan (77.427 unități), Ford B-MAX (52.829 unități), Dacia Sandero (47.475 unități) și Dacia Logan MCV (42.614 unități).

Anul trecut au fost exportate 364.251 unități, mai multe cu 0,4% față de anul 2013. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster, cu 165.718 unități, urmat de Dacia Logan, cu 66.436 unități, și Ford B-MAX, cu 52.824 unități.

În privința vânzărilor, datele APIA arată un volum de 100.336 unități și un avans de 21,5% față de 2013. Pe categorii, autoturismele înregistrează o creștere de 20,5%, iar vehiculele comerciale una de 26,1%.

La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia, cu 26.918 unități vândute (32,5% din total), urmată de Volkswagen (8.674 unități / 10,5%), Skoda (7.770 unități / 9,4%), Renault (5.750 unități / 6,9%), Ford (5.569 unități / 6,7%) și Opel (3.605 unități / 4,4%).

Cel mai bine vândut model pe piața românească a fost Dacia Logan (11.285 unități), urmat de Dacia Duster (5.796 unități), Dacia Sandero (4.957 unități), Skoda Octavia (3.473 unități) și Volkswagen Golf (2.739 unități).

„Majoritatea segmentelor au înregistrat creșteri importante (20% – 25%), scăderi consemnându-se la clasa monovolum (-5,5%) și pe segmentele care cuprind autoturisme aflate în gama de preț superioară (Executive – 8,1% și Sport – 36,4%). În funcție de tipul de combustibil, consemnăm o pondere de 56,5% pentru motoarele diesel, în creștere față de 2013, când aceasta era de 53,7%. Sunt 8 mărci și respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel, peste ponderea medie a vânzărilor totale (56,5%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depășesc 75% din vânzările totale ale respectivului model”, arată APIA.

Autoturismele echipate cu motoare Euro 6 au reprezentat anul trecut circa 6% din vânzări.

APIA notează totodată că 30% din mașinile vândute în România sunt de proveniență autohtonă, 18% sunt importate din Germania, 9,5% din Cehia, 9,4% din Spania și 8% din Franța.

„Deși creșterea din 2014 este una importantă și întrerupe cei șase ani de scăderi consecutive, trebuie remarcat faptul că cele peste 100.000 de autovehicule vândute în 2014 sunt departe de maximul din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. În acest context, în care afacerile din sectorul auto au fost în scădere continuă în ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezintă un balon de oxigen pentru industria auto (chiar dacă, la nivelul operatorilor din piață, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arată aceste cifre). În acest context, pentru recuperarea investițiilor efectuate în anii premergători crizei, este necesar ca evoluția din 2014 să continue pe aceleași coordonate și în anii următori, obiectivul / dorința fiind ca în cca.3 ani să se ajungă la jumătatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unități. Pentru aceasta, vor fi continuate demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor instrumente precum: (timbrul de mediu, impozitul anual, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, limitarea circulației autovehiculelor înmatriculate în alte state, fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate, etc.)”, mai arată APIA.

Asociația cere de asemenea dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi și stimularea achiziției de autovehicule care încorporează tehnologii avansate.

- Advertisment -

Cele mai populare

Show-ul alegerilor americane continuă

Într-o conferință de presă de joi, echipa juridică a președintelui Donald Trump, condusă de Rudy Giuliani, a declarat că Trump a câștigat...

UTA Arad învinge campioana chiar la ea acasă

CFR Cluj, campioana în curs a României, a pierdut duminică seara pe teren propriu cu scorul de 1...

Ca de atâtea ori în istorie, liberalii vin să facă ordine!

Interviu cu Beniamin Kira, candidat PNL la Camera Deputaților Cunoscutul om de afaceri sătmărean, Beniamin Kira, este unul din...

Trag linie și scad…

          Niciodată nu am iubit bilanțurile, mai ales cele existențiale. Ce ai făcut, ce nu, unde ai greșit, sau unde ți-ai rupt...

Comentarii recente