Europa Centrală și de Est joacă un rol foarte important în alimentarea revoluției vehiculelor electrice (VE) din Europa. Însă, de la Szczecin la Sofia, adoptarea vehiculelor electrice este frânată de lipsa totală a infrastructurii de încărcare, scrie Emerging Europe.
În întreaga regiune, fabricile produc vehicule electrice. Slovacia, de exemplu, este cel mai mare producător de automobile pe cap de locuitor din lume, cu producători importanți precum Volkswagen și Kia care se orientează către producția de vehicule electrice.
Cehia produce vehicule electrice Škoda și Hyundai, în timp ce Polonia este pe cale să devină un jucător-cheie în producția de baterii, găzduind cea mai mare fabrică de baterii pentru vehicule electrice din Europa, deschisă anul trecut de LG.
Acestora li se va alătura în curând Volkswagen, care construiește o fabrică de producție de materiale active catodice (CAM) la Nysa, în sud-estul țării. CAM sunt substanțe chimice de înaltă puritate care definesc producția și aplicațiile diferitelor tipuri de baterii reîncărcabile litiu-ion utilizate în vehiculele electrice și în stocarea energiei regenerabile.
Între timp, zăcămintele de litiu din Serbia – un ingredient vital în bateriile EV – sunt pregătite să facă din această țară un pivot în tranziția ecologică.
În Bulgaria, o întreprindere nou înființată face ca rețelele de încărcare a vehiculelor electrice să fie scalabile și mai robuste în întreaga lume. Între timp, un start-up lituanian este pionier în închirierea pe termen scurt a vehiculelor electrice.
Cu toate acestea, această performanță industrială remarcabilă contrastează puternic cu lipsa de strălucire a rețelei de încărcare a vehiculelor electrice din regiune. Chiar țările care contribuie la impulsionarea lanțului de aprovizionare cu vehicule electrice din Europa rămân blocate în punctul mort atunci când vine vorba de propria infrastructură.
Într-adevăr, s-ar putea spune că Europa Centrală și de Est a stagnat pe calea electrificării. De la Bratislava la București, problema nu este doar adoptarea lentă a vehiculelor electrice, ci și lipsa totală a infrastructurii de încărcare – o dilemă de tipul „oul și găina”, care ține regiunea pe loc.
Țările de Jos, o națiune compactă cu o populație de 17 milioane de locuitori, se mândrește cu peste 130.000 de încărcătoare publice – mai mult de o treime din totalul UE.
Comparați această situație cu Polonia, cea mai mare țară din ECE după populație și suprafață, care dispune de doar 5.419 încărcătoare. România, țara de origine a Dacia, care produce popularul EV Spring, stă și mai prost, cu doar 2.754 de puncte de încărcare, deși este de șapte ori mai mare (ca suprafață) decât Țările de Jos.
Cifrele pe cap de locuitor sunt și ele slabe. Țările de Jos oferă un încărcător la 123 de persoane, în timp ce Estonia (cea mai performantă țară din regiune pe cap de locuitor) oferă doar un încărcător la 1.756 de persoane.