Public Power Corporation (PPC), cea mai mare companie energetică din Grecia, a anunțat finalizarea tranzacției prin care preia operațiunile Enel din România pentru suma de 1,240 miliarde de euro. Potrivit unui comunicat al companiei elene, PPC se va axa pe investiții în energia regenerabilă, cu scopul de a deveni cel mai important producător de energie verde din Europa de Sud-Est.
Ce preia PPC de la Enel:
- 3,1 milioane de clienți de energie electrică și gaze naturale
- 81 de magazine în toată țara
- 3 rețele de distribuție: Muntenia Sud (inclusiv Bucureștiul), Banat și Dobrogea, care acoperă o treime din teritoriu României
- peste 133.000 kilometri de rețea
- 1,4 milioane de contoare inteligente pentru clienți rezidențiali și companii
- 600 de MW capacități de producție energie regenerabilă instalată
- 5 GW capacități de producție energie regenerabilă în diverse stadii de dezvoltare
Tranzacția a fost anunțată inițial de cele două companii în martie și a fost aprobată de Comisia Europeană vara trecută.
Enel a decis anul trecut să renunțe la piața din România, pe fondul necesității de a-și reduce datoriile de zeci de miliarde de euro.
Pentru compania elenă, finalizarea tranzacției reprezintă un eveniment de referință pentru strategia de creștere, prin achiziționarea unui portofoliu semnificativ de proiecte regenerabile (deopotrivă finalizate și în curs de dezvoltare), dar și a operațiunilor de distribuție și furnizare a energiei electrice din România, potrivit comunicatului PPC.
În conformitate cu acordul de vânzare încheiat pe 9 martie, PPC a plătit aproximativ 1,240 miliarde de euro, echivalentul unei valori a companiilor de aproximativ 1,900 miliarde de euro (100% din acțiuni).
Ca urmare a finalizării achiziției operațiunilor Enel din România, Grupul PPC ajunge la aproape 9 milioane de clienți, iar capacitatea sa totală instalată de producție de energie din surse regenerabile (energie hidroelectrică, eoliană, fotovoltaică etc.) crește la aproximativ 4,4 GW.
Baza reglementată a activelor din sectorul de distribuție se majorează cu 40%. În plus, întreaga producție de energie electrică a Enel din România provine din surse regenerabile, ceea ce crește ponderea de „EBITDA verde” în EBITDA totală a PPC și îmbunătățește indicatorii ESG relevanți.
„Obiectivul PPC este de a deveni lider pe piața energiei curate în Europa de Sud-Est, cu un plan de investiții axat pe regenerabile. Achiziția activităților Enel din România este alegerea ideală atât din punct de vedere geografic, cât și din punctul de vedere al afacerilor. Vreau să mulțumesc tuturor echipelor care au contribuit la finalizarea cu succes a tranzacției. Astăzi începem procesul de creștere și transformare în România, motivați de dorința de a deveni cea mai importantă companie de energie din țară”, a declarat Georgios Stassis, președinte și CEO al PPC.
Citigroup Global Markets Europe AG, Goldman Sachs Bank Europe SE, HSBC Continental Europe, AXIA Ventures Group și Euroxx Securities SA au acționat în calitate de consultanți financiari, iar Milbank LLP în calitate de consilier juridic al PPC în procesul de achiziție.
Care sunt operațiunile Enel în România
Enel România este un jucător-cheie pe piața de energie din România, lider în domeniul energiei regenerabile, cu o capacitate totală instalată de 600 MW și cu încă 5 GW de proiecte în diferite stadii de dezvoltare.
Din aceste motive, achiziția Enel România se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și planului său de dezvoltare în Europa de Sud-Est.
Pe piața furnizării de energie electrică și gaze, compania are peste 3,1 milioane de clienți și 81 de magazine în toată țara.
De asemenea, este operator al rețelei de distribuție în 3 regiuni ale țării, inclusiv în București, acoperind aproximativ o treime din teritoriul României, cu peste 133.000 km de rețea, și a instalat deja peste 1,4 milioane de contoare inteligente pentru clienți rezidențiali și companii.