După ce un proiect de lege care prevedea că funcționarii publici ar trebui evaluați și pentru competențele digitale a picat pentru a doua oară, fiind respins luni la votul Senatului, parlamentarii PSD vin cu o nouă propunere legislativă ce vizează evaluarea profesională a angajaților din ministere și instituțiile statului. Mai exact, toți funcționarii vor fi evaluați în scris, anual, și pentru cunoştinţele teoretice din legislația care reglementează activităţile din fişa postului. Cei care vor obține nota 3 din 5 (nota maximă) vor primi calificativul „nesatisfăcător”.
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, pusă luni seară pe masa senatorilor, vizează modificarea procedurii de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici.
În prezent, această procedură presupune aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public. „Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici cuprinde următoarele elemente: evaluarea gradului şi a modului de atingere a obiectivelor individuale şi evaluarea gradului de îndeplinire a criteriilor de performanţă. Actuala procedură nu reglementează un instrument eficace şi adecvat pentru evaluarea cunoştinţelor teoretice ale funcţionarilor publici, sub aspectul cunoaşterii actelor normative ce reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public”, se arată în expunerea de motive.
Pentru că nu cunosc legea, aglomerează departamentele juridice
Deși, conform Statutului funcționarilor publici, printre principalele activități desfășurate de aceștia se regăsesc „punerea în executare a legilor și a celorlalte acte normative” și „elaborarea proiectelor de acte normative și a altor reglementări specifice autorității sau instituției publice”, foarte mulți nu cunosc reglementările în vigoare și fac coadă pe la departamentele juridice.
Note de la 1 la 5
Prin urmare, în procesul de evaluare a performanţelor profesionale ale funcționarilor publici – atât pentru cei cu funcții de conducere, cât și pentru cei cu funcții de execuție – va fi introdusă și evaluarea cunoștințelor teoretice privind actele normative care le reglementează activitatea.
„Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a cunoştinţelor teoretice privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului şi a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public”, stipulează proiectul legislativ.
Această verificare a cunoștințelor legislative va fi făcută în scris și va avea loc în fiecare an.
„Verificarea are loc la sediul autorităţii sau instituţiei publice, se desfăşoară în prezenţa persoanei competente să stabilească întrebările sau a unui funcţionar public, anume delegat de persoana competentă pentru a asista pe durata desfăşurării procedurii. Înaltului funcţionar public i se va prezenta documentul care conţine întrebările la care va răspunde în scris şi timpul alocat pentru a răspunde”, mai prevede documentul, iar toate paginile evaluării scrise vor trebui să fie semnate atât de funcționarul evaluat, cât și de evaluator.