Acasă Locale Nationale Locomotivă din 1934 la REMAT Bistrița

Locomotivă din 1934 la REMAT Bistrița

O locomotivă cu abur, fabricată în 1934 în Uzinele Malaxa, una dintre puținele de aces tip păstrate până în prezent, se află de 18 ani la Remat Bistrița. Pentru a o salva de la distrugere, mai mulți pasionați de locomotive, alături de reprezentanți ai autorităților județene încearcă să strângă bani pentru răscumpărarea acesteia.

Locomotiva aflată acum la fier vechi  face parte dintr-o serie de vehicule de cale ferată destinate remorcărilor grele de marfă, dintre care s-au fabricat în țara noastră în jur de 800, însă mai există în prezent mai puțin de zece. Potrivit lui  Radu Bellu, fost inginer la CFR și autor a mai multor cărți despre istoria CFR, citat de citynews.ro, fiecare locomotivă de acest tip dispărută echivalează cu pierderea unei părți a patrimoniului național.

Radu Bellu spune că locomotiva a ieșit din uzul CFR și a ajuns la Bistrița în 1984, când a fost trecută în administrarea Combinatului de Prelucrare a Lemnului din localitate, fiind folosită pentru abur și apă fierbinte în procesul de prelucrare. Vehiculul feroviar nu a fost vândut de CFR, ci doar dat în administrare unei societăți cu capital majoritar de stat. Deși nu avea dreptul, aceasta din urmă a vândut locomotiva, în 1995, unei persoane fizice, un șef de manevră de la SC. Mopal. „O tranzacție de asta nu se face ziua în amiaza mare, se face seara la cârciumă. Omul ăsta a luat-o azi și mâine s-a dus cu ea, pe roțile ei, pe linia de la Remat Bistrița, societate de stat”, unde se află și astăzi, precizează Radu Bellu.

Potrivit „veteranului șinelor”, așa cum a fost adesea numit de presă, locomotiva cu abur ar putea fi răscumpărată de la REMAT doar dacă administratorul societății acceptă să se facă o eșalonare a sumei, care se ridică la aproape 90 de mii de lei.

În proiectul de strângere de fonduri sunt implicați, alături de Bellu, Alexandru Uiuiu, directorul Direcției Județene de Patrimoniu Cultural Național Bistrița-Năsăud și senatorul Dorin Dobra, care spune că a găsit trei soluții pentru recuperarea vehiculului: un concert în urma căruia banii strânși pentru bilete să intre într-un cont destinat locomotivei, un cont la REMAT prin care fierul colectat să se contorizeze pentru locomotivă și un marș prin care bistrițenii să fie sensibilizați să doneze obiecte de fier care să însumeze greutatea vehiculului. Locomotiva cu abur, fabricată în 1934, are 90 de tone și se deteriorează pe zi ce trece.

2 COMENTARII

Comments are closed.

- Advertisment -

Cele mai populare

Lucruri inedite pe care nu le știai despre cafea

Pentru multe persoane, consumul de cafea este un adevărat ritual zilnic. Românii nu sunt printre marii consumatori de cafea la nivel european...

Joe Biden a schimbat din prima zi deciziile lui Trump

În primele ore după ce a devenit președinte al Statelor Unite, Joe Biden a semnat 17 decrete prezidențiale. Primul a făcut obligatorii purtarea măștii și...

Bucuresti relaxează restricţiile

Prefectul Capitalei, Traian Berbeceanu, a anunțat miercuri că, dacă rata cazurilor de COVID-19 la mia de locuitori se va menține sub 3...

Facultatea şi viaţa studentului în 2021

Odată cu începerea semestrului al doilea, majoritatea școlilor se vor redeschide, în timp ce revenirea studenților la cursuri în format fizic este...

Comentarii recente