Se reintroduce taxa auto de mediu. Începând de anul viitor, s-ar putea să plătim un impozit diferențiat în funcție de vechimea și norma de poluare a vehiculului. Această măsură, asumată de Guvern la Bruxelles, va avea un impact semnificativ, având în vedere că România deține al treilea cel mai vechi parc auto din Uniunea Europeană.
În prezent, impozitul auto se calculează în funcție de capacitatea cilindrică. Guvernul plănuiește să modifice acest sistem. De la 1 ianuarie 2026, am putea plăti și în funcție de norma de poluare. Proiectul, elaborat de Ministerul Transporturilor, va fi adoptat în acest an. Pragurile de taxare nu au fost încă stabilite, însă șoferii nu privesc această măsură cu entuziasm.
Un proprietar de mașină cu o capacitate cilindrică de 2.000 cmc, înmatriculată în Capitală, plătește în prezent un impozit de 265 lei. Vehiculul are o vechime de 11 ani și o normă de poluare Euro 4. Aceasta înseamnă că, de la începutul anului viitor, șoferul ar putea plăti un impozit mai mare.
Anul trecut, în România erau peste 1 milion de mașini cu norma de poluare Euro 2, peste 1 milion și jumătate cu norma Euro 3 și aproape 4 milioane cu norma Euro 4.
„Dacă te uiți la parcul auto de 9,6 milioane, peste 70% au vechime de peste 20 de ani de la anul de fabricare. De aceea avem marile orașe din România, în special București, printre cele mai poluate din lume, trafic supraaglomerat și, din păcate, asta se întâmplă la costul nostru, al tuturor. Trebuie să descurajăm acest lucru și prin taxarea mașinilor poluante”, a spus Iancu Guda, specialist economic Observator.
„Parcul auto al României are o vârstă medie care a crescut la 18 ani, ceea ce e dezastruos, nu numai pentru poluare, aerul pe care îl respirăm, ci și dezastruos pentru securitatea rutieră. Oamenii nu sunt conștienți că, cu asemenea mașini, și vorbim de peste 60% din parcul României, ești în pericol, și tu, și familia ta, și îi pui în pericol și pe oamenii nevinovați de pe stradă”, a declarat Dan Vardie, președinte Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
În schimbul banilor europeni, România și-a asumat această reformă la Bruxelles. În alte state europene, impozitul pe mașini poluante există deja.
Și guvernul Tăriceanu a introdus o taxă de poluare pentru mașini, transformată apoi în timbru de mediu. Curtea Europeană de Justiție a obligat statul să restituie banii șoferilor, circa 6,5 miliarde de lei. De la 1 ianuarie, și transportatorii vor plăti, în locul rovinietei, o taxă în funcție de numărul de kilometri parcurși, relatează observatornews.ro