Acasă sus CJUE: Statele UE pot refuza să acorde ajutor social străinilor care vin...

CJUE: Statele UE pot refuza să acorde ajutor social străinilor care vin doar pentru aceste prestații

Un stat membru al Uniunii Europene trebuie să aibă posibilitatea să refuze acordarea de ajutoare sociale pentru cetățenii care nu muncesc și vin dintr-o altă țară doar pentru a obține prestații sociale, a stabilit, marți, CJUE, sesizată într-o cauză cu români, de la o instanță din Germania.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit, răspunzând la întrebările adresate de Tribunalul Social din Leipzig – Germania, într-o cauză cu români, că orice stat membru trebuie să aibă posibilitatea de a refuza să ofere prestații sociale pentru cetățenii care nu muncesc și care se folosesc de libertatea de circulație doar pentru a obține ajutorul social al unui alt stat membru.

În Germania, străinii care vin pentru a obține ajutorul social sau al căror drept de ședere decurge din unicul obiectiv al căutării unui loc de muncă sunt excluși de la prestațiile asigurării de bază, care urmăresc în special asigurarea subzistenței beneficiarilor.

Tribunalul Social din Leipzig a fost sesizat cu un litigiu între doi resortisanți români, Elisabeta Dano și fiul său Florin, și Jobcenter Leipzig, care a refuzat să le acorde prestații ale asigurării de bază, a precizat CJUE.

Autoritățile germane au precizat că Elisabeta Dano nu a intrat în Germania pentru a căuta un loc de muncă și, deși a solicitat prestațiile asigurării de bază rezervate persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, reiese din dosar că aceasta nu era în căutarea unui loc de muncă.

„Nu are nicio calificare profesională și până în prezent nu a exercitat o activitate profesională nici în Germania, nici în România. Ea și fiul său locuiesc cel puțin din luna noiembrie 2010 în Germania, la o soră a doamnei Dano, care le asigură hrana. Doamna Dano primește pentru fiul său alocație de stat pentru copii în cuantum de 184 de euro, precum și un avans din pensia alimentară în cuantum de 133 de euro pe lună. Aceste prestații nu fac obiectul prezentei cauze”, se arată în documentele transmise CJUE.

Ca răspuns la întrebările adresate de Tribunalul Social din Leipzig, CJUE statuează, prin hotărârea de marți, că pentru a putea avea acces la anumite prestații sociale, resortisanții altor state membre nu pot pretinde o egalitate de tratament cu cei ai statului gazdă decât dacă șederea lor respectă condițiile Directivei „cetățean al Uniunii”.

În această privință, Curtea amintește că, potrivit directivei, statul membru gazdă nu este obligat să acorde o prestație de asistență socială în timpul primelor trei luni de ședere.

Atunci când durata șederii este mai mare de trei luni, dar mai mică de cinci ani, perioadă aflată în discuție în această cauză, directiva condiționează dreptul de ședere, printre altele, de faptul că persoanele inactive din punct de vedere economic trebuie să dispună de resurse proprii suficiente, a mai arătat CJUE.

Curtea precizează că Directiva urmărește astfel să împiedice cetățenii UE care sunt inactivi din punct de vedere economic să utilizeze sistemul de protecție socială al statului membru gazdă pentru a-și finanța mijloacele de existență.

„Prin urmare, un stat membru trebuie să aibă posibilitatea de a refuza acordarea de prestații sociale unor cetățeni ai Uniunii inactivi din punct de vedere economic care își exercită libertatea de circulație numai în scopul de a obține beneficiul ajutorului social al unui alt stat membru deși nu dispun de suficiente resurse pentru a pretinde să beneficieze de un drept de ședere; în această privință, fiecare caz individual trebuie examinat fără a lua în considerare prestațiile sociale solicitate. În aceste condiții, Curtea decide că Directiva «cetățean al Uniunii» și Regulamentul privind coordonarea sistemelor de securitate socială nu se opun unei reglementări naționale care exclude resortisanții altor state membre de la beneficiul anumitor «prestații speciale în numerar de tip necontributiv», deși ele sunt garantate resortisanților naționali care se află în aceeași situație, în măsura în care acești resortisanți ai altor state membre nu beneficiază de un drept de ședere în temeiul directivei în statul membru gazdă”, explică CJUE.

Totodată, Curtea amintește că Regulamentul privind coordonarea sistemelor de securitate socială nu reglementează condițiile de acordare a prestațiilor speciale în numerar de tip necontributiv. Întrucât această competență aparține legiuitorului național, acesta este competent și să definească întinderea acoperirii sociale asigurate prin respectivul tip de prestație.

Astfel, stabilind condițiile și întinderea acordării prestațiilor speciale în numerar de tip necontributiv, statele membre nu pun în aplicare dreptul Uniunii, astfel încât Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene nu este aplicabilă.

În ceea ce îi privește pe cei doi români din Germania, CJUE arată că nu dispun de suficiente resurse, așa încât nu pot pretinde un drept de ședere în Germania în temeiul Directivei „cetățean al Uniunii” și nu se pot prevala de principiul nediscriminării consacrat prin directivă și prin Regulamentul privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

La 20 mai, în aceeași cauză, Avocatul general al Curții Europene de Justiție a UE a dat dreptate Berlinului, afirmând că acesta poate refuza să plătească ajutoare sociale unor cetățeni aparținând altor țări europene care nu au demonstrat o legătură veritabilă cu Germania sau dorința de integrare. Tribunalul arăta atunci că Elisabeta Dano nu a depus niciodată vreun efort pentru a-și găsi un loc de muncă în Germania sau România, relata Wall Street Journal.

UE le permite cetățenilor săi să lucreze în toate cele 28 de state membre, deși cere ca persoanele care fac acest lucru să fie capabile să se întrețină. Totuși, Tribunalul Social din Leipzig nu era sigur dacă această prevedere le permite autorităților germane să refuze plata unor ajutoare de bază, care sunt menite să acopere nevoile fundamentale cum ar fi cheltuielile pentru locuință și încălzire.

Avocatul general al CJUE, Melchior Wathelet, a declarat că o astfel de excludere este în conformitate cu legile UE. „Legislația care exclude de la ajutoarele sociale de bază persoanele care vin în Germania doar pentru a beneficia de schema de asistență socială, mai degrabă decât să încerce să se integreze pe piața muncii, este în concordanță cu intenția legislației UE”, afirma Wathelet.

- Advertisment -

Cele mai populare

Dieta raw-vegană

Beneficii și riscuri Ce înseamnă dieta raw vegană, ce beneficii pentru sănătate are și la ce să fii...

Spre groapă, râzând…

Speram ca măcar la alegerile parlamentare să nu se repete comedia amară de la locale și când spun asta, mă gândesc la...

,,Prin cântec îmi exprim trăirile”

Interviu  cu interpretul Darius Câmpean Încercăm să îi aducem în atenția publică pe acei tineri care înțeleg că o...

Muzeul Daciei Românești din Satu Mare este unic în țară!

El aparține omului de afaceri, Beniamin Kira Fără îndoială, cel mai atipic muzeu din județul nostru, Muzeul Daciei Românești,...

Comentarii recente