miercuri, aprilie 24, 2024
AcasăLocaleNationaleSancțiunile din noua legislație rutieră, micșorate substanțial față de proiectul inițial

Sancțiunile din noua legislație rutieră, micșorate substanțial față de proiectul inițial

Sancțiunile din noua legislație rutieră au fost modificate substanțial față de proiectul de act normativ inițial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, față de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, față de cinci.

 „La finalul celor 10 zile de dezbatere publică, azi, 20 septembrie 2013, Ministerul Afacerilor Interne a publicat pe site-ul instituției forma revizuită a proiectului Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Forma revizuită a proiectului de act normativ a fost redactată în baza propunerilor, sugestiilor și opiniilor primite până în prezent din partea cetățenilor, societății civile, a diferiților parlamentari care au avut luări de poziție publică sau organizații non-guvernamentale, ca urmare a supunerii documentului inițial în dezbatere publică „, se arată într-un comunicat al MAI.

Ministerul mai informează că, în următoarele două – trei săptămâni, va iniția „o serie de întâlniri cu organizațiile profesionale, societatea civilă și grupurile parlamentare interesate de problematica circulației pe drumurile publice, în scopul finalizării acestui proiect de act normativ”.

Textul documentului este afișat și poate fi consultat pe site-ul www.mai.gov.ro, la secțiunea Transparență decizională.

Sancțiunile din noua legislație rutieră au fost modificate substanțial față de proiectul de act normativ inițial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, față de 16.000 lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, față de cinci.

Practic, forma revizuită, făcută publică la nouă zile după cea inițială, include sancțiuni sensibil mai mici decât cele din prima variantă a proiectului.

De pildă, la articolul dedicat claselor de sancțiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a sunt acum între 51 și 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un șofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma inițială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancțiuni era între 125 și 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.

Sancțiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanței sunt și cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.

  Astfel, unul dintre noile articole prevede că suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune „pentru o perioadă de doi ani în cazul accidentului de circulație din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă norma de circulație încălcată este conducerea sub influența băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfășoară în mod normal circulația sau în care se desfășoară în mod normal, depășirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situații: lipsește plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiție prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mișcare a acțiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părțile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală”.

În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancțiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, „în cazul accidentului de circulație din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulație încălcată este conducerea sub influența băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancțiuni administrative”.

Din noua formă a proiectului a fost scoasă și sancționarea cu amendă din clasa a VI-a plus suspendarea permisului pentru doi ani în cazul șoferilor care trec pe roșu.

Conform noului proiect, nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului va fi sancționată gradual, în funcție de gravitatea consecințelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile și de la 6 la 8 puncte amendă.

Tot noua formă a ordonanței prevede între 51 și 200 de puncte amendă, plus suspendarea carnetului pentru un an, în cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale după: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune, precum și nerespectarea semnificației indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoțite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată; conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfășoară în mod normal circulația; depășirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influența băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune.

Liderul liberal Crin Antonescu a declarat, vineri, că BPN al PNL a luat decizia politică potrivit căreia proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, în forma nouă, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni, acest timp urmând a fi destinat dezbaterilor.

Antonescu, a declarat, în urmă cu o săptămână, că acordă activității Guvernului de până în prezent nota 8, iar miniștrilor PNL nota 7, reclamând lipsa de comunicare a acestora pe politicile publice și exemplificând prin cazul ministrului de Interne, Radu Stroe, care nu a consultat PNL în privința noului Cod Rutier.

Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a precizat, odată cu lansarea primei forme a proiectului, că instituția pe care o conduce pregătește, pentru această toamnă, o serie de modificări ale legislației privind regimul circulației rutiere în România, acestea vizând câteva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numărului de morți și răniți de pe șoselele României.

Miercuri, premierul Ponta i-a cerut lui Radu Stroe ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat în dezbatere publică, să țină cont mai ales de numărul prea mare al deceselor în accidente și amenzilor neplătite, ministrul spunând însă că a „atenuat” din sancțiuni inclusiv după emisiuni TV.

„Să țineți cont de toate opiniile, dar cel mai mult vă rog să țineți cont de realitate: avem mult prea mulți oameni care mor pe străzi în accidente rutiere, mult prea mulți oameni care nu plătesc amenzi – noi le dăm amenzile și ei le aruncă la coș, că nu pățesc nimic – prea multe vieți pe care am putea să le salvăm. O să fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supuși unei legislații mult mai dure, dar cred că suntem din nou într-un moment, ca și în alte zone, în care trebuie să luăm decizii. Continuați dezbaterea, îndreptați ce este de îndreptat, dar nu vă înmuiați”, i-a spus Ponta ministrului, în ședința de guvern.

Ministrul a afirmat că se lucrează permanent la acest document, dar că au fost „atenuate” unele dintre sancțiunile pecuniare, inclusiv cele legate de ridicarea carnetului de condus, deoarece a ținut cont de observații primite din partea unor „personalități”, a unor colegi din Parlament și altele formulate „la emisiunile din media”.

„Nu va fi chiar atât de rău…”, a continuat Stroe, întrerupt însă de Ponta care l-a atenționat ca noul Cod Rutier să nu fie totuși „chiar foarte bun”.

Ministrul a continuat spunând că nu drumurile, ci consumul de alcool, viteza și condusul fără carnet sunt principalele cauze care conduc la accidente rutiere.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră abuzive sancțiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier și cere modificarea acestora, precum și introducerea de măsuri care să stabilească responsabilități și pentru pietoni și autoritățile care administrează drumuri.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente