Trebuie sǎ acceptǎm de la ȋnceput cǎ profesorul singur nu va putea niciodatǎ sǎ schimbe modul de a ȋnvǎța al unui elev; responsabilitatea pentru ȋnvǎțare și pentru angajarea ȋn gȃndirea criticǎ revine, ȋn ultimǎ instanțǎ , elevului.Sigur cǎ atmosfera din clasǎ trebuie sǎ le permitǎ elevilor sǎ gȃndeascǎ critic, dar ei sunt cei care trebuie sǎ acționeze pentru a face asta.Ȋnainte de a acționa , ȋnsǎ, ei trebuie sǎ ȋnțeleagǎ ce li se cere pentru a ajunge sǎ gȃndeascǎ critic.Pentru a gȃndi critic trebuie sǎ respectǎm si sa promovǎm urmǎtoarele atribute : ȋncrederea, implicarea activǎ, ȋmpǎrtǎșirea ideilor și ascultarea.
Cea mai importantǎ dintre acestea este ȋncrederea. Ȋn primul rȃnd elevii trebuie sǎ ajungǎ sǎ creadǎ cǎ opiniile lor au valoare.Trebuie sǎ accepte idea cǎ ceea ce gȃndesc ei are valoare unicǎ. Fǎrǎ ȋncredere ȋn propria valoare și demnitate, elevii vor refuza sǎ se implice ȋn gȃndirea critic.
Mai mulți cercetǎtori au demonstrate cǎ atunci cȃnd elevii sunt implicați activ ȋn procesul de ȋnvǎțare, la un nivel adecvat de dificultate, ei ȋnvațǎ cu plǎcere, iar capacitatea lor de gandire și ȋnțelegere este mai mare.
Ȋmpǎrtǎșirea ideilor este un comportament care se ȋnvațǎ de la vȃrste fragede și care necesitǎ renunțarea la anumite lucruri ȋn favoarea celorlalți.Pǎrinții ȋi ȋnvațǎ pe copii sǎ ȋmpartǎ cu alții ceea ce au, considerȃnd cǎ aceasta este o deprindere socialǎ de supraviețuire importantǎ.Cu alte cuvinte, ei ȋnțeleg cǎ, renunțȃnd la ceva, cȃștigi altceva.
Ȋn clasǎ, ȋmpǎrtǎșirea ideilor presupune cǎ elevii ascultǎ, renunțȃnd la a face judecǎți sau la a-și impune propriul punct de vedere.Ei primesc ȋn schimb ȋnțelepciunea colectivǎ a celorlalțicare, care dacǎ nu are alt merit, mǎcar exprimǎ ideile ȋn alți termini și oferǎ un context mai larg pentru propriile idei.
Prof. Cornea Mare Nicolae