luni, aprilie 29, 2024
AcasăsusBilanțul Inspectoratului de Poliție al Județului Satu Mare desfășurată în...

Bilanțul Inspectoratului de Poliție al Județului Satu Mare desfășurată în cursul anului 2013

Starea generală de securitate a cetățeanului  are de suferit, ca urmare a faptului că formele de criminalitate cunosc noi tipologii de manifestare.

 Obiectivul primordial în anul 2013 a fost performanța serviciului polițienesc, în activitatea desfășurată punând accent pe solicitudine și respect față de cetățean, precum și pe combaterea cu fermitate a ilegalităților comise pe teritoriul de competență.

Managementul resurselor umane a  vizat  îmbunătățirea climatului organizațional, precum și de integrare în profesie, creșterea gradului de responsabilizare al polițiștilor pentru îndeplinirea exemplară a serviciului polițienesc în beneficiul comunității.

Statul de organizare al Inspectoratului are prevăzute 828 funcții  (175 de ofițeri,  617 de agenți și 36 de personal contractual) și este ocupat în proporție de 91,42%.  În prezent  unitatea noastră este încadrată cu 163 ofițeri, 559 agenți și 35 personal contractual, raportat la populația județului însemnând 1 polițist la 478 de locuitori.

Managementul eficient și eforturile depuse de majoritatea personalului  au condus la menținerea disciplinei în rândul efectivelor. Aceste premise au contribuit la obținerea de rezultate bune și foarte bune, astfel că 20 cadre (8 ofițeri și 12 agenti) au fost avansate în gradul profesional următor înaintea expirării stagiului minim. În același timp au fost acordate 265 felicitări scrise .

Pentru prevenirea comiterii de abateri de către polițiști au fost aplicate 150 atenționări și au fost sancționați 8 polițiști.

Pe lângă activitățile pe linie de standarde și proceduri a fost întocmit Programul de dezvoltare al sistemului de control intern/managerial , urmărindu-se în acest sens implementarea la nivelul Inspectoratului a celor 25 de standarde operaționale M.A.I. Totodată s-a procedat la întocmirea și actualizarea registrului de riscuri și înregistrarea a 430 proceduri din care 48 sunt proprii.

Activitatea desfășurată în domeniul financiar-logistic a urmărit creșterea capacității operaționale. Necesitatea unui suport financiar-logistic, apt să susțină diversitatea acțiunilor polițienești, a impus și în această perioadă aplicarea unei strategii manageriale economice coerente, distribuția disponibilităților impunând raportarea la limitele resurselor alocate, în  vederea realizării scopurilor și obiectivelor urmărite. Pentru a reduce cheltuielile, majoritatea lucrărilor de reparații și întreținere în această perioadă au fost executate în regie proprie.

Alocațiile bugetare aprobate pentru anul 2013 au fost de 46 353 874,97 lei.  În cursul anului precedent eforturile s-au concentrat în direcția continuării finanțării obiectivului de investiții „Consolidare și modernizare sediu Poliție Municipiu Satu Mare”.Asftel în luna decembrie a fost posibilă mutarea serviciilor criminalistic , rutier, comunicații și informatică în noul sediu.

La capitolul  sisteme informatice și de comunicații, am reușit menținerea funcționării în bune condiții a acestora pentru desfășurarea corespunzătoare a activităților operative. Pentru  realizarea  unei  mai  bune  coordonări  a echipajelor aflate în teren, în cursul acestui an, folosind echipamentele GPS existente pe stații, vom trece la monitorizarea tuturor echipajelor din teren cu ajutorul unei hărți digitale. Obiectivul propus este: creșterea operativității cu ocazia intervenției la eveniment.

Implementarea în cursul anului 2013  a Concepției unitare de organizare, funcționare și acțiune a structurilor de ordine publică a dus la o reconfigurare semnificativă a atribuțiilor și misiunilor, atât conceptual cât și organizațional, fiind direcționate înspre:

creșterea gradului de siguranță al cetățeanului, combaterea infracționalității, a criminalității transfrontaliere;

  • creșterea autorității structurilor de poliție, consolidarea activității de ordine publică prin realizarea unui sistem integrat cu alte instituții abilitate;
  • operaționalizarea și eficientizarea posturilor de poliție comunale;
  • siguranța în școli și în zona unităților de învățământ;
  • creșterea gradului de asigurare a bunurilor, valorilor și persoanelor prin sisteme de pază și sisteme de securitate.

 Pentru creșterea gradului de siguranță a cetățeanului, s-a acționat în colaborare cu efective ale Inspectoratului Județean de Jandarmi Satu Mare, ale Poliției de Frontieră Satu Mare și cu polițiile locale. Ca urmare a acestor activități au fost constituite, în medie zilnic, 55 patrule de siguranță publică (34 în mediul urban, 21 în mediul rural).

 Pentru asigurarea unui climat de siguranță în unitățile de învățământ și în zona adiacentă acestora au fost efectuate 2290  activități preventive, din care 788  pe linia absenteismului școlar, fiind aplicate 814 sancțiuni contravenționale și depistați 1059  elevi care absentau de la cursuri. Astfel  s-a reușit stăpânirea infracționalități pe această linie în cursul anului 2013, fiind sesizate 9 infracțiuni comise de elevi.

În contextul evenimentelor care au avut loc la nivel național, o atenție deosebită a fost acordată verificării sistemelor de securitate, a celor tehnice de alarmare împotriva efracției de la unitățile  financiar bancare, casele de schimb valutar, case de amanet, casierii de pariuri sportive, loterii, casierii ale furnizorilor de utilități, centre comerciale,  magazine mari și stații de distribuție a carburanților, fiind efectuate 2651 controale și aplicate 118 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 636 000  lei.

Efectivele de ordine publică au verificat 2695 reclamații (1187 în mediul urban și 1508  în mediul rural), au verificat deținătorii de armă în 1393 de situații, au participat la 49 executări silite, au pus în executare 1336 mandate de aducere din care 976 cu însoțirea persoanei.

În același timp pentru dinamizarea activităților de  punere în legalitate a cetățenilor cu acte de identitate expirate au fost verificate în teren 3104 persoane.

În colaborare cu Serviciul de Acțiuni Speciale structurile operative ale Inspectoratului au desfășurat 590 acțiuni cu risc ridicat constând în razii, descinderi , percheziții , realizarea unor flagranturi, escorte, reconstituiri, aplanarea scandalurilor.

În cursul anului precedent efectivele de ordine publica au desfășurat 1265 acțiuni pe linia prevenirii și combaterii criminalității pe teritoriul de competență și au participat la 877 măsuri de asigurare a ordinii și siguranței publice.

Ca urmare a activităților desfășurate efectivele de ordine publică au constatat 1826 infracțiuni ( 239 în mediul urban, 1587 în mediul rural) ceea ce reprezintă 36,56% din totalul celor în care s-a început urmărirea penală în județ.

Efectivele de ordine publică au verificat 2675 reclamații (1332 în mediul urban și 1343 în mediul rural), au verificat deținătorii de armă în 2630 de situații, au participat la 45 executări silite, au pus în executare 1395 mandate de aducere din care 1073 cu însoțirea persoanei. În același timp au verificat în teren în vederea punerii în legalitate, 8203 persoane cărora le-a expirat valabilitatea actelor de identitate sau au împlinit vârsta de 14 ani.

Domeniile prioritate de acțiune preventivă abordate la nivelul Inspectoratului de Județean Poliție au fost prevenirea delicvenței juvenile și a victimizării minorilor , prevenirea infracțiunilor de furt din locuințe și a infracțiunilor cu violență. Analiza dinamicii criminalității din anii anteriori a evidențiat faptul că categoriile de infracțiuni menționate anterior au reprezentat o pondere însemnată în ansamblul fenomenului infracțional determinând astfel alegerea prevenirii acestui segment de infracționalitate ca prioritate națională a Poliției Române , în anul 2013.

Domeniile prioritare de acțiune preventivă a Poliției Române au fost transpuse și la nivelul județului nostru.

 Prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului

Campania de prevenire a furturilor din locuințe  „Nu-ți scăpa casa din ochi!” care a vizat informarea cetățenilor cu privire la măsurile de autoprotecție care trebuie adoptate pentru reducerea riscului de victimizare. Acțiunea s-a derulat în mediul urban, în zonele identificate cu risc infracțional ridicat din punct de vedere al comiterii furturilor din locuințe.

În același timp, polițiștii de prevenire și de proximitate, au desfășurat o serie de acțiuni în municipiile și orașele județului, pentru conștientizarea potențialelor victime cu privire la necesitatea adoptării unui comportament preventiv referitor la bunurile și valorile deținute, prin includerea unor măsuri suplimentare de siguranță a locuinței pe perioada absenței prelungite de la domiciliu.

Proiectul a stimulat coeziunea socială prin încurajarea relațiilor de bună vecinătate. Astfel au fost organizate acțiuni de identificare a potențialelor victime, a unor persoane sau grupuri responsabile care doresc să ajute comunitatea asumându-și un rol activ, de supraveghere a vecinătății.

La nivelul întregului județ s-au desfășurat activități în școli și licee în cadrul Campaniei “Fără violență în școli” pe linia prevenirii criminalității la care au participat peste 900 de elevi și 55 de cadre didactice .

Cu această ocazie, elevii și-au manifestat curiozitatea și în ceea ce privește pedepsirea minorilor, ținând seama că mulți dintre ei erau convinși de faptul că minoritatea exceptează răspunderea penală. De asemenea, s-au dezbătut și cauzele delincvenței juvenile, precum și necesitatea sancționării comportamentelor deviante pentru a nu degenera în evenimente violente nedorite.

Sfaturile polițiștilor în ceea ce privește modalitatea prin care se pot feri de delincvență și de victimizare au fost bine primite în rândul copiilor, concluzia unanimă fiind aceea că fiecare trebuie să acționeze responsabil și să nu fie indiferent la ceea ce se petrece în jurul lui.

Campania „Nu lăsa violența să te transforme în infractor!” a continuat , iar   ca element de noutate în anul 2013 , campania desfășurată inițial în licee , a fost extinsă în centrele de plasament și casele de tip familial .

În cadrul activităților de prevenire, un rol important îl ocupă ZIUA PORȚILOR DESCHISE. Activitățile organizate în anul 2013 sunt o continuare a celor din anul precedent și au ca scop apropierea tinerilor de poliție și eliminarea barierelor de comunicare/relaționare dintre cetățeni și această instituție.

În cursul anului 2013 Compartimentul de Relații Publice a elaborat și transmis către mass-media, prin intermediul paginii de internet și prin e-mail peste 500 de materiale de presă, sub formă de  buletine de presă , buletine informative  și comunicate de presă ,  activitatea de relații publice fiind guvernată de transparență și echidistanță.

În cadrul  activităților desfășurate pe linia relațiilor cu publicul au fost înregistrate 2755 petiții, au fost primiți  în audiență 2146 cetățeni și au fost eliberate 27.003 certificate de cazier judiciar.

Am îmbunătățit cooperarea cu componentele societății civile reprezentate de instituții, organizații și organisme ce funcționează la nivel local, ocazie cu care am urmărit prevenirea și combaterea infracționalității pe raza de competență .

În domeniul juridic, în cursul anului 2013 pe rolul instanțelor de judecată au fost introduse 1409 de dosare. Din totalul de 3435 dosare aflate în lucru în cursul anului precedent  au fost soluționate 2386.

Am   întreținut   colaborări   benefice   cu   Instituția   Prefectului, Consiliul            Județean, Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, Direcția Generală Anticorupție, Inspectoratul Județean de Jandarmi, Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență, Poliția de frontieră, Serviciul Județean de Informații și Protecție Internă,  Serviciul de Combatere  a  Criminalității   Organizate,   Biroul Poliției Transporturi, Serviciul   Județean    pentru  Imigrări, Arhivele Statului,

Centrul Medical Județean al M.A.I., primăriile, poliția locală, ceea ce  a dus la atingerea obiectivelor propuse. În aceeași notă, s-au desfășurat și relațiile de colaborare cu unitățile Ministerului Public, Ministerului Justiției, cu Serviciul Român de Informații , cu presa.Pe lângă acestea poliția sătmăreană desfășoară activități în parteneriat cu alte 50 de instituții.

Relațiile de cooperare internațională au fost direcționate în funcție  de prioritățile Poliției Române, în contextul noilor evoluții ale criminalității în zonă.

Am continuat cooperarea cu poliția maghiară , concretizată în desfășurarea unor acțiuni comune concrete, în oglindă , pe teritoriul României și a Ungariei , pe linia investigațiilor criminale, ordine publică și rutieră.

Astfel cu partea maghiară am desfășurat 5 acțiuni care au vizat compatibilizarea modului de acțiune a reprezentanților celor două instituții polițienești, siguranța traficului rutier, prevenirea și combaterea faptelor de natură antisocială, depistarea persoanelor și bunurilor urmărite în temeiul legii, precum și menținerea unui climat de ordine și siguranță publică.

In cursul lunii octombrie   2013, Inspectoratul de Poliție al Județului Satu Mare  a organizat competiția „Cel mai puternic polițist din România  „fiind prima acțiune  de acest gen desfășurată pe teritoriul țării noastre și în Europa. La competiție au participat echipe formate din câte 2 polițiști români din cadrul Serviciilor pentru Acțiuni Speciale, reprezentând 37 de județe din țară. Polițiștii sătmăreni au fost reprezentați  cu succes de agent principal de poliție  Mândruț Gabriel  și agent șef adjunct de poliție Varhanioschi Florin, care au urcat pe primul loc al podiumului.

Competiția europeană SPARTA 300, organizată de TEK – Unitatea Centrală Antiteroristă a Ungariei, ce s-a desfășurat la finele lunii noiembrie în Ungaria, a reunit 14 echipaje din structurile speciale ale Poliției, din 10 țări europene, membre ale organizației ATLAS, organizație specializată în lupta împotriva terorismului. Agent șef adjunct de poliție Lazin Horatius și agent principal de poliție Mândruț Gabriel, doi dintre luptătorii Serviciului pentru.

Acțiuni Speciale din cadrul I.P.J. Satu Mare,  au urcat pe podium, cucerind medalia de argint  premiul special pentru cel mai compact și bine organizat echipaj, reușind să impresioneze juriul prin modul în care cei doi s-au completat reciproc și au colaborat în concursÎn cursul  anului 2013  Inspectoratul de Poliție Județean Satu Mare a fost sesizat cu privire la săvârșirea a 7528  infracțiuni . Din totalul acestora, 945 sunt de natură economico-financiară, 4313  judiciare și 2270 de altă natură.

Anul trecut au fost sesizate 256 infracțiuni stradale față de 257 în anul precedent , ponderea constituind-o furturile, cu 206 fapte, tâlhăriile  cu 37  ,  4  infracțiuni de ultraj contra bunelor moravuri și 7 infracțiuni la Legea 61/1991.Dacă analizăm infracțiunile stradale după locul comiterii, observăm că acestea înregistrează o creștere de 11,21%  în mediul urban  ( de la 214 la 238) și o scădere cu 58,14 % în mediul rural ( de la 43 la 18).

Criminalitatea de mare violență crește cu 3 infracțiuni față de  anul precedent respectiv de la 17 la 20, constând în 5(-3) ,    2 lovituri cauzatoare de moarte , 2  tentative la omor  și 11 vătămări corporale  grave.

În cursul anului 2013  am fost sesizați cu privire la săvârșirea a 8 infracțiuni de  ultraj , 79  infracțiuni de tâlhărie , 19  infracțiuni de viol , 374 vătămări  corporale , 544 loviri sau alte violente .

În cursul anului 2013, pe raza județului Satu Mare au fost înregistrate 292 (+ 6) accidente rutiere, in urma cărora au fost victimizate 358 (-9) persoane. Din totalul accidentelor rutiere înregistrate, 156 (-7) au fost grave, soldate cu  30 (-3) morți, 157(-3) răniți grav și 26 (-3) răniți ușor.

Analizând dinamica accidentelor rutiere soldate cu victime omenești, prin prisma cauzelor generatoare, se constată că primul loc se situează nerespectarea normelor  legale privind viteza de deplasare a autovehiculelor cu  17,80 % iar pe locul secund cu 15,75% sunt  abaterile  săvârșite de pietoni.

In perioada de referința au fost constatate 734 (+ 4 %) infracțiuni la regimul circulației rutiere  și  77785  (-2 %) contravenții ce au fost sancționate cu amenzi în valoare de 6 872 470 lei.

În  anul  2013  au fost înregistrate 16139  apeluri de urgență. prin SNUAU 112, din  care  57 %  au  fost  în  mediul urban și 43 % în mediul rural. În 77 % din situații timpul de reacție a fost sub 10 minute. Pentru asigurarea unui timp de reacție cât mai scurt au fost organizate 14 simulări de apeluri prin SNUAU 112, rezultatele fiind pozitive.

La începutul anului 2013 existau în lucru 150 persoane urmărite. S-a solicitat declanșarea procedurilor de urmărire pentru alte 159 persoane. Față de 159  s-a clarificat situația, astfel că la finele anului au rămas în lucru 150 persoane urmărite  (9 posedă mandate de arestare preventivă, 91 – mandate de executare a pedepsei închisorii,6 mandate de arestare,  49 persoane dispărute, 4 mandate europene de arestare).

În anul 2013  urmărirea penală a fost începută în 4792(-4,05%) infracțiuni  Din totalul infracțiunilor, 1277 sunt de natură economico-financiară, 1959 judiciare și 1556 de altă natură .

În ceea ce privește infracțiunile din dosarele declinate, acestea se ridică la 363 ,un număr de  124  fiind de natură economico – financiară, 29 judiciare și  210 de altă natură.

Activitatea de investigare penală desfășurată s-a concretizat în instrumentarea a 11. 047 dosare penale cu 4.261 învinuiți sau inculpați (177 reținuți sau arestați), reușind rezolvarea a 3244, din care 1482, adică 45,68 % au fost înaintate procurorului cu propunere de trimitere în judecată. Din totalul  celor soluționate, 16 dosare au fost complexe, cu 36 învinuiți sau inculpați.

În ceea ce privește fermitatea manifestată în actul de urmărire penală, constatăm o îmbunătățire a acesteia, prin creșterea cu 2,70% a numărului persoanelor reținute sau arestate preventiv, respectiv de la 371 în anul 2012 la 381 in anul 2013.

Trebuie să menționam ca rezultatele amintite mai sus au putut fi obținute datorita unei bune colaborări cu unitățile de parchet.

In cursul anului 2013 , la sediul Inspectoratului au avut loc ședințe de lucru la care au participat conducerile Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Oradea, Parchetului de pe lângă Tribunalul Satu Mare, a parchetelor locale, conducerile Inspectoratului de Poliție Județean , polițiilor municipale și orășenești serviciilor operative și ale secțiilor rurale de poliție. În cadrul întâlnirilor au fost abordate o serie de probleme privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, identificarea măsurilor comune necesare în vederea reducerii numărului de dosare penale vechi, sens în care au fost stabilite calendare comune    procurori-polițiști pentru instrumentarea și soluționarea acestora.

Cu această ocazie s-a urmărit identificarea neajunsurilor care afectează soluționarea dosarelor penale precum și consultarea celor prezenți pentru stabilirea unei practici unitare în domeniul de referință. Participanții au concluzionat că acesta ar fi modul de lucru în care sincopele  din cadrul conlucrării dintre procuror și polițist pot fi eliminate.

Eforturile întreprinse în vederea combaterii criminalității economico-financiare, s-au concretizat în constatarea în anul 2013  a 1277 fraude de natură economico-financiară  , iar în cazul altor 124 infracțiuni  s-a declinat competența de cercetare.

În ceea ce privește evaziunea fiscală, în cursul anului 2013 au fost constatate 416 infracțiuni  , iar în cazul a altor 7 infracțiuni acest gen  s-a declinat competența de cercetare.

Activitățile desfășurate pe linia combaterii contrabandei, in special a celei cu țigări, au condus la constatarea a 58(+11) infracțiuni la Codul Vamal.

Pe linia combaterii comerțului ilicit cu țigări de contrabanda au fost intensificate acțiunile  în piețele agroalimentare și  târgurile  de  pe  raza  județului  Satu Mare care  s-au dovedit a fi principalele locuri de valorificare a țigărilor provenite pe căi ilicite din Ucraina, ocazie cu care în cursul perioadei analizate au fost aplicate 244 sancțiuni contravenționale, în valoare totala de 234. 000 lei, au fost confiscate 275 314 fire țigarete  în valoare de  52 387 lei.

La începutul anului 2013  aveam în lucru 7682 fapte comise de autori necunoscuți, au fost înregistrate 2636 și soluționate 2679. Prin identificarea autorilor s-a reușit însă rezolvarea a 583 fapte, ceea ce reprezintă 21,76% din totalul celor soluționate.

Criminalitatea contra patrimoniului reprezintă 51,85% din totalul infracționalității sesizate, respectiv 3843 infracțiuni  , iar urmărirea penală a fost începută în cazul a 1812 infracțiuni .

Din totalul criminalității contra patrimoniului sesizată, 2664 de fapte, adică 69,32% reprezintă furturi, 325, adică 8,45 % sunt înșelăciuni, 498, adică 12,95 %, distrugeri, 79 adică 2,85%, tâlhării .

Din totalul de 2890 de persoane cercetate pentru săvârșirea infracțiunilor în care s-a început urmărirea penală, 179 (+39) adică 6,19% sunt minori iar 887 ( – 137) adică 30,69% sunt tineri  cu vârsta cuprinsă între 18-30 ani.

Anul trecut au fost constatate 163 (+3) infracțiuni la regimul armelor, explozivilor și substanțelor periculoase, din care 128 (+2), adică 78,52% au fost descoperite de lucrătorii serviciului de specialitate care au soluționat 63 dosare penale din care 47, adică 74,60 % cu propunere de trimitere în judecată.

În cadrul activităților preventive au fost executate 163 acțiuni și controale fiind identificate și ridicate în vederea confiscării 19 arme de vânătoare, 2 de tir sportiv cu glont,   24 arme cu aer comprimat, 5 pistoale (1 cu gaz, 4 pistol cu bile de cauciuc), 3 828 cartușe, 37 kg petarde și artificii, 2,34 kg. dinamită, 208 litri și 11,5 kg substanțe toxice, toate provenite  din infracțiuni.

 În  cursul anului 2013 au fost efectuate 2.206 cercetări la fața locului  și s-a participat la 857 reconstituiri, recunoașteri din grup și percheziții. În același timp au fost întocmite 308 rapoarte de constatare tehnico-științifică.

Prin metode criminalistice au fost identificați 291(+74) autori de infracțiuni (ce au operat pe teritoriul județului), din care 143  prin  Sistemul  AFIS.

Prin activitățile desfășurate am reușit contracararea cu succes a tendințelor de escaladare a criminalității pe teritoriul de competență, astfel

că în momentul de față putem afirma că în județul nostru nu avem un fenomen infracțional de amploare.

Prin intensificarea activităților în domeniile considerate prioritare vom încerca să realizăm următoarele obiective propuse pentru anul 2014:

  • ¶ Creșterea gradului de siguranță al cetățeanului;
  • ¶ Creșterea combativității în domeniul evaziunii fiscale și a contrabandei;
  • ¶ Reducerea delincvenței juvenile și a victimizării minorilor;
  • ¶ Reducerea numărului de tâlhării și  furturi;
  • ¶ Reducerea victimizării rutiere ;

Intensificarea activităților de colaborare cu poliția maghiară, prin desfășurarea de acțiuni comune, pe teritoriul celor două județe (Satu Mare și Szabolcs Szatmar Bereg) pentru reducerea victimizării rutiere, asigurării ordinii publice în zonele aglomerate, prevenirea și combaterea furturilor din locuințe.

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente