vineri, aprilie 26, 2024
AcasăLocaleINFORMARE CLIENTI

INFORMARE CLIENTI

Referitor la Procedura de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale aparute la incheierea contractelor de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale.

Procedura de solutionare a neintelegerilor precontractuale se realizeaza conform prevederilor  Ordinului Autoritatii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 128/2020, pentru aprobarea Procedurii privind solutionarea neintelegerilor aparute la incheierea contractelor in sectorul energiei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 575/01.07.2020. 

Prezenta procedură are ca scop crearea unui mecanism de soluţionare a neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei.

Termenii prevazuti in procedura

– Autoritate competenta  – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (denumita si “ANRE”);

– Sector energie – sectorul energiei electrice şi termice produse în cogenerare şi sectorul gazelor naturale;

– Solicitant –  persoana fizică sau juridică ce se adresează unui titular de licenţă;

  – Titular de licenţă – persoana fizică sau juridică deţinătoare a unei licenţe eliberate de Autoritatea competentă; este asimilat titularului de licenţă şi prestatorul serviciului de distribuţie;

     Nu intra sub incidenta prezentei proceduri:

a) soluţionarea plângerilor împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei;

b) soluţionarea disputelor contractuale pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de energie;

c) soluţionarea disputelor/divergenţelor privind accesul la reţelele/sistemele din domeniul energiei;

d) soluţionarea unor probleme ce nu fac obiectul reglementărilor în vigoare din domeniul energiei;

e) soluţionarea unor aspecte a căror rezolvare nu intră în competenţa autorităţii de reglementare, inclusiv aspecte legate de proprietate, dezmembrăminte ale dreptului de proprietate sau alte drepturi reale.

     Etapele de solutionare:

    1. La nivelul titularului de licenta responsabil cu emiterea ofertei de contract;

     2. La nivelul autoritatii competente.

    Soluţionarea la nivelul titularului de licenţă

– se efectuează in baza cererii scrise, depuse de către un solicitant, în care se prezintă neînţelegerile apărute la încheierea contractului/actului adiţional.

– cererea va fi însoţită de documentele pe baza cărora solicitantul îşi întemeiază susţinerile. Documentele depuse in copie vor fi certificate de solicitant pe fiecare pagina cu mentiunea “conform cu originalul”.

– titularul de licenţă analizează cererea şi, dacă este cazul, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la înregistrare, solicită completarea documentaţiei depuse.

– solicitantul are obligaţia completării documentaţiei în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de completare, in caz contrar, titularul de licenţă va analiza şi va soluţiona cererea pe baza documentelor deţinute.

– în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii iniţiale se desfăşoară şedinţa comună, organizată de catre titularul de licenţă, în vederea soluţionării neînţelegerilor.

– în situaţia în care părţile implicate soluţionează neînţelegerile se va întocmi o minuta de sedinta în acest sens, urmând ca în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data întocmirii acesteia să se încheie contractul în cauză.

– în cazul în care solicitantul nu se prezintă la şedinţa comună, titularul de licenţă va analiza şi va soluţiona cererea în baza documentelor depuse iniţial şi completate, după caz.

– în situaţia în care documentul încheiat cu ocazia şedinţei comune nu este însuşit sau este însuşit parţial de către una sau ambele părţi implicate, se consideră că neînţelegerile nu au fost soluţionate. În acest caz, părţile vor încheia un proces-verbal;

– în termen de 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii iniţiale a solicitantului, titularul de licenţă va transmite Autorităţii competente, câte un exemplar al cererii şi al documentaţiei aferente, în vederea soluţionării neînţelegerilor precontractuale şi totodată solicitantului, spre informare.

Prealabil declanşării procedurii la nivelul ANRE, soluţionarea neînţelegerilor se efectuează la nivelul titularului de licenţă

    Soluţionarea la nivelul Autorităţii competente

    Formalitati prealabile:

– se realizează prin decizie, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, cu posibilitatea de prelungire cu încă 30 de zile lucrătoare, cu înştiinţarea părţilor cu privire la această prelungire. Cu acordul părţilor, termenul de soluţionare a cererii de 60 de zile lucrătoare poate fi prelungit cu încă 30 de zile lucrătoare.

– în cazul în care pe parcursul procedurii de soluţionare a neînţelegerilor apar şi alte neînţelegeri, în măsura în care Autoritatea competentă hotărăşte că este posibil, acestea se includ în procedura aflată deja în derulare. În caz contrar, acestea vor face obiectul unei soluţionări ulterioare, reluându-se paşii procedurali.

– procedura de soluţionare a neînţelegerilor se consideră declanşată odată cu înregistrarea la Autoritatea competentă a cererii transmise de titularul de licenţă, împreună cu documentaţia anexată acesteia;

– termenul pentru înregistrarea cererii la ANRE este de maximum 60 de zile lucrătoare de la momentul intrării în posesia propunerii de contract transmise de titularul de licenţă. Orice cerere transmisă cu nerespectarea termenului menţionat se respinge ca fiind tardivă.

– documentele ce însoţesc cererea de declanşare a procedurii de soluţionare la nivelul Autorităţii competente trebuie să cuprindă, fără a se limita la acestea:

a) copia propunerii de contract/act adiţional la încheierea căruia au apărut neînţelegeri;

b) procesul-verbal întocmit de parti, în care se precizează punctele nesoluţionate la nivelul titularului; de licenţă, poziţia părţilor şi documentele pe care părţile îşi întemeiază susţinerile;

c) corespondenţa dintre părţi privind contractul/actul adiţional în discuţie;

d) decizii ale organelor jurisdicţionale, în măsura în care acestea există;

e) indicarea temeiului legal în baza căruia îşi fundamentează pretenţiile;

f) alte documente cuprinzând informaţii tehnice sau de altă natură, necesare soluţionării neînţelegerii.

– după înregistrarea cererii la Autoritatea competentă se parcurg următoarele etape:

a) întrunirea Comisiei de soluţionare a neînţelegerilor;

b) analiza preliminară a documentaţiei transmise şi solicitarea completării acesteia, după caz;

c) pregătirea audierii şi convocarea părţilor;

d) audierea părţilor;

e) formularea deciziei Autorităţii competente şi comunicarea acesteia părţilor.

În vederea pregătirii audierii, Comisia poate solicita părţilor, în scris, informaţii suplimentare sau completarea documentaţiei depuse, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la primirea cererii de declanşare a procedurii de soluţionare a neînţelegerilor. Părţile au obligaţia depunerii acestora în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.

În cazul în care una dintre părţi sau ambele nu dau curs solicitării de transmitere a documentelor sau transmit parţial documentele solicitate în termenul menţionat la alineatul precedent, Comisia va analiza şi va soluţiona neînţelegerea în baza documentelor deţinute.

Audierea partilor

– convocarea părţilor în vederea audierii are loc cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul fixat.

– comunicarea convocării se realizează prin e-mail, prin fax sau prin scrisoare cu confirmare de primire.

– audierea are loc, de regulă, la sediul Autorităţii competente, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare calculate de la data înregistrării cererii. În situaţia în care se solicită informaţii suplimentare sau completarea documentaţiei depuse iniţial, audierea are loc în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.

– părţile vor participa la audiere prin reprezentanţi legali sau prin persoane împuternicite. Persoanele care nu pot proba cu înscrisuri calitatea legală nu vor fi acceptate la audiere. Documentul care atestă calitatea de împuternicit va fi păstrat la dosarul cauzei.

– oricare dintre părţi poate cere ca audierea să se facă în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse. Solicitarea se va face în scris, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru audiere.

– lipsa uneia dintre părţi de la dezbateri nu afectează derularea procedurii sau luarea unei hotărâri.

– prin excepţie de la prevederile alineatului precedent, dacă una din părţi solicită, în prealabil, cu cel puţin 3 zile lucrătoare, reprogramarea audierii, Comisia poate amâna o singură dată audierea.

– audierea reprogramată va avea loc în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data fixată iniţial şi va fi comunicată părţilor;

– dacă ambele părţi, deşi înştiinţate, nu se prezintă la dezbateri şi nici nu au solicitat soluţionarea în lipsă, Comisia clasează cererea prin emiterea unei decizii.

–  în cadrul audierii părţile îşi exprimă punctele de vedere argumentate cu probe pertinente, concludente şi utile cauzei intr-o forma clară şi concisă, cu argumente de drept şi de fapt. Membrii Comisiei pot formula întrebări pentru clarificarea aspectelor supuse soluţionării.

– dacă Comisia consideră necesar, poate stabili o nouă audiere, în termen de 10 zile lucrătoare de la prima audiere. Cu această ocazie, Comisia poate să solicite părţilor şi alte documente relevante pentru soluţionarea cererii, situaţie în care părţile au obligaţia de a transmite documentele în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare.

– după analizarea circumstanţelor factuale şi juridice stabilite pe baza documentaţiei depuse şi a concluziilor desprinse din audieri, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la data ultimei audieri, Comisia înaintează spre aprobare preşedintelui ANRE proiectul de decizie.

Decizia este obligatorie pentru părţi de la data comunicării acesteia şi este valabilă/aplicabilă până la desfiinţarea acesteia în mod definitiv de către instanţa de judecată, în situaţia în care decizia este atacată.

Decizia poate fi atacată la secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării acesteia.

Din momentul înregistrării cererii pentru soluţionarea neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei, procedura devine obligatorie, cu excepţia cazului în care solicitantul s-a adresat pentru soluţionarea cererii sale instanţelor judecătoreşti, situaţie în care cererea acestuia se clasează prin emiterea unei decizii.

e toată durata desfăşurării procedurii, dar nu mai târziu de data la care se emite decizia Comisiei cu privire la neînţelegerea respectivă, părţile pot soluţiona pe cale amiabilă neînţelegerea apărută.

Părţile sunt obligate să comunice Autorităţii competente înţelegerea la care au ajuns, în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care neînţelegerea s-a soluţionat, fără a se depăşi termenul de emitere a Deciziei. În acest caz, înţelegerea trebuie să fie redactată în scris, însuşită prin semnătură de fiecare parte, şi să cuprindă data încheierii. Prin înţelegere părţile nu pot deroga de la prevederile legale în vigoare.

În cazul în care solicitantul şi-a retras plângerea sau părţile au încheiat o înţelegere referitor la diferendul prevazut in cererea adresata ANRE, acesta/acestea nu mai au dreptul să revină ulterior la Autoritatea competentă cu o nouă cerere având acelaşi obiect.

Luând act de retragerea plângerii sau de înţelegerea părţilor, Comisia elaborează un proiect de decizie în acest sens, pe care îl înaintează spre aprobare Preşedintelui ANRE.

Dosarul instrumentat de Autoritatea competenta este confidential si se pastreaza la sediul acesteia, pentru o perioada de 1 an de la data emiterii deciziei de solutionare a neintelegerii, dupa care se arhiveaza.

                                                                                                                                         GRENERG S.R.L.,

                                                                                                                                Furnizor de Energie Electrica  

GRENERG SRL, Sediul social, 440039, Mun. Satu Mare, str. Nicolae Balcescu nr.28, jud. Satu Mare.

Înregistrată la Registrul Comerțului sub: J30/1317/2008, CUI RO24562545,

Licenta de furnizare nr. 1802/17.06.2015,

Tel: 0361409000; fax: 0361416074; email: [email protected]

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente