vineri, mai 3, 2024
AcasăDivertismentSemnificația siglelor de la cele mai populare mașini

Semnificația siglelor de la cele mai populare mașini

De-a lungul anilor, cei mai mari producători auto din industrie au adus anumite particularități mașinilor pe care le fabrică, pentru a le individualiza și pentru a construi o imagine puternică a brandului. Astfel, elemente precum grilele de radiator ale BMW sau farurile mașinilor Peugeot au devenit parte a identității acelor producători și detalii după care persoanele pot recunoaște mașinile din portofoliul lor. 

Pe lângă aceste elemente, un aspect foarte important care contribuie la identitatea de brand este sigla producătorului. Cu un design specific și ușor de recunoscut, aceasta te ajută să afli rapid ce producător a fabricat un model nou de mașină, pe care nu l-ai mai văzut, sau să descoperi care este brandul din spatele unei mașini de epocă, pe care tocmai ai admirat-o la o expoziție.

Cum au apărut siglele auto

În anul 1885, Carl Benz lansa automobilul 1885 Benz, care, în zilele noastre, este cunoscut drept primul model de serie produs vreodată în lume. Conceput ca o mașină cu trei roți și cu un motor ce livra 2 cai putere, modelul avea nevoie de un detaliu care să-l individualizeze, având în vedere că mai mulți producători testau deja terenul pentru a-și lansa propriile modele auto. Astfel, Carl Benz a decis, pentru prima dată, să folosească un nume de marcă și un logo cu care să-și personalizeze ideea. 

În urma fuziunii dintre Benz și Daimler și a dezvoltării unei noi serii de automobile, Mercedes Benz, a fost înlocuit și logo-ul existent, cu celebra siglă reprezentată de o stea cu trei colțuri, care este folosită și în prezent de compania germană.  

Pe măsură ce industria auto se dezvolta, alți producători germani, dar și francezi, au început să împrumute această idee și să-și doteze mașinile din portofoliu cu o siglă proprie, care să asigure unicitatea și o mai bună recunoaștere a brandului. 

Care este semnificiația siglelor la cele mai cunoscute mărci de mașini

Sigla folosită pentru o mașină este, deseori, confundată cu identitatea brandului producătorului, așa că nu ar trebui să ne mire faptul că alegerea acestor elemente grafice a avut mereu în spate o poveste importantă, în directă legătură cu identitatea și istoria companiei auto. De aceea, în continuare, vom vorbi despre semnificația siglelor auto ale celor mai populare branduri și, în cazul în care există, despre povestea din spatele acestora. 

BMW

La înființarea sa, în anul 1913, activitatea BMW nu consta în fabricarea de mașini, ci de motoare pentru avioane, în timpul Primului Război Mondial. Deoarece, în urma războiului, companiei i-a fost interzis să mai fabrice avioane, BMW a trebuit să se reprofileze și a început să producă diverse vehicule, precum motociclete și biciclete cu motor. Totuși, în anul 1929, fondatorii au luat o decizie îndrăzneață și au început să fabrice mașini, decizie care s-a dovedit a fi una de succes. Deținătorii companiei nu i-au uitat originile, așa că sigla BMW reprezintă elicea unui avion aflat în mișcare, vopsită în culorile steagului Bavariei: alb și albastru. Numele de este un acronim al Bayerische Motoren Werke, adică Uzinele de Motoare Bavaria. 

Mercedes 

Surprinzător, povestea siglei Mercedes începe înainte de existența companiei. În 1900, când Gottlieb Daimler era director la o altă companie, acesta a trimis o scrisoare către copii, pe care a desenat casa sa și o stea în trei colțuri, ceea ce simboliza prosperitatea. Cu toate că numele de Mercedes avea să fie înregistrat în anul 1902, acesta nu era însoțit de o siglă. Celebra siglă Mercedes, pe care o putem admira și astăzi pe ultimele modele ale companiei, a fost aleasă în anul 1909, când copiii lui Gottlieb Daimler, Adolf și Paul, și-au amintit de sigla desenată în scrisoarea trimisă de tatăl lor și, în semn de respect pentru el, au ales-o drept logo-ul Mercedes. O altă semnificație a siglei Mercedes este dată de polivalența companiei, în primii ani de activitate, care producea motoare pentru uzul aerian, maritim și terestru. Numele companiei, folosit și astăzi, a fost dat în 1900, de omul de afaceri Emil Jellinek, care, aflat la volanul unui model Daimler, a decis să-l denumească Mercedes, după numele fiicei sale.

AUDI

Cele patru inele care alcatuiesc sigla Audi reprezinta cele patru companii din consortiul Auto-Union din 1932. Acestea erau DKW, Horch, Wanderer si Audi. Dupa razboi, numele Audi (care in latina inseamna “a auzi”) a disparut, insa in 1965 si-a facut din nou aparitia, folosind ca logo cele patru inele. Numele Audi este totodata varianta latinizata a lui Horch, care in germana inseamna tot “a auzi”.

Volkswagen 

Spre deosebire de alte branduri, atât numele, cât și sigla Volkswagen au o istorie foarte simplă. Lansată ca o companie care să ofere mașini fiabile și accesibile ca preț pentru întreaga populație, fondatorii au pus acest obiectiv în numele brandului, pe care l-au intitulat Volkswagen, adică „mașină a poporului”. Inițialele cuvintelor Volks și Wagen au fost incluse și în sigla automobilelor, într-un cerc alb, pe un fundal albastru. 

Opel 

Istoria companiei Opel începe în anul 1863, când Adam Opel a decis să înființeze o fabrică de mașini de cusut. Totuși, fondatorul companiei a decis relativ repede să se reprofileze, transformând-o într-o fabrică de biciclete. Prima mașină Opel avea să iasă pe poarta fabricii mult mai târziu, după moartea lui Adam Opel, când fiii săi au decis să abordeze această piață. De-a lungul anilor, deținătorii brandului auto au folosit multe embleme, printre care o siglă în care erau incluse inițialele fondatorului companiei, o elipsă în care era introdus numele companiei sau un cerc în care era inclus un zepelin. Logo-ul pe care îl putem admira și la modelele din prezent a fost introdus în 1980, când s-a dorit conceperea unui design modern, dar simplu, care să corespundă sloganului „less is more” al companiei, așa că s-a decis conceperea unei sigle sub formă de cerc, în interiorul căreia să fie introdus un fulger dispus orizontal, simbol al vitezei. 

Porsche

Emblema Porsche este similară cu cea a orașului Stuttgart, locul în care această companie a luat naștere și cel în care a fost produsă prima mașină a acestui producător german. Emblema a fost ușor modificată pe parcursul anilor, însă poartă și în prezent semnele distinctive ale modelului original. Numele Porsche este cel al fondatorului companiei, Ferdinand Porsche. 

Citroen 

Înainte de a fonda compania producătoare de mașini, André Citroën deținea o companie implicată în producerea de roți de transmisie pentru automobile. Se pare că, odată cu înființarea primei fabrici Citroen, francezul a ținut cont de trecutul său, întrucât sigla companiei, reprezentată de cele două V-uri răsturnate, semnifică dinții dispuși pe roțile de transmisie. 

Peugeot

La fel ca în cazul Porsche, simbolul mărcii Peugeot este similar cu blazonul orașului în care a fost construită prima fabrică a companiei, în acest caz, Belfort (Franța). Stema, reprezentată de un leu, a fost realizată de sculptorul francez Frédéric Auguste Bartholdi, în anul 1880, pentru a celebra eroismul în luptă al soldaților francezi. Un alt proiect notabil, operă a lui Bartholdi, a fost Statuia Libertății din New York. Compania a fost denumită după Armand Peugeot și Émile Peugeot, fondatorii acestei mărci auto.

Renault

Spre deosebire de alte branduri auto care și-au păstrat logo-ul aproape neschimbat pentru o perioadă de peste 100 de ani, în cazul Renault, lucrurile stau diferit. De la fabricarea primei mașinii, compania a optat pentru patru sigle diferite. În primii ani, logo-ul era conceput sub forma unui medalion elegant, înăuntrul căruia se găseau inițialele fraților Renault, fondatorii mărcii, fiind înlocuit, după numai șase ani, cu unul mai masculin, sub forma unui disc de ambreiaj, înăuntrul căruia se regăsea imaginea unei mașini. Pentru că în Primul Război Mondial, Renault a fost nevoit să-și schimbe activitatea și să producă tancuri, compania a decis să-și schimbe și logo-ul și să-l înlocuiască, folosind imaginea unui tanc, urmând ca, în perioada interbelică, să creeze o siglă modernă pentru acele vremuri, sub forma unei grile rotunde, în interiorul căreia era inclus numele Renault. Sigla actuală a companiei franceze, reprezentate de un romb, a fost dezvoltată abia în anul 1925, însă aceasta a suferit nu mai puțin de șase schimbări, până să ajungă la forma pe care o cunoaștem astăzi.  

Fiat 

Cu toate că a suferit câteva schimbări de-a lungul timpului, sigla FIAT, care este un acronim al Fabbrica Italiana di Automobili Torino, adică Fabrica Italiană de Automobile din Torino, a inclus întotdeauna numele companiei în logo-urile sale. De-a lungul funcționării, Fiat a schimbat nu mai puțin de 14 sigle, iar de la primul, care avea aspectul unei bucăți de papirus pe care era scris numele complet al companiei, s-au făcut treceri succesive la logo-uri rotunde, ovale sau dreptunghiulare, în care se regăsește acronimul FIAT. Logo-ul actual al mărcii auto din Italia este printre cele mai noi din lista noastră, fiind ales în anul 1998. 

Alfa Romeo 

Fondată la Milano, acum mai bine de 90 de ani, compania Alfa Romeo a împrumutat, pentru realizarea siglei, elemente grafice ale orașului care a găzduit-o pentru prima dată. Ambele elemente din sigla acestei mărci, respectiv șarpele care atacă un om și crucea roșie, reprezintă blazoanele a două familii puternice din Milano, care au marcat istoria orașului. Numele de Alfa Romeo a fost generat în două perioade de timp diferite: cuvântul ALFA, reprezentând un acronim al Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, a fost ales odată cu fondarea companiei, iar Romeo, în anul 1920, când Nicola Romeo a cumpărat compania și și-a adăugat propriul nume în denumirea sa. 

Ferrari 

Povestea siglei Ferrari este una la fel de interesantă precum istoria acestei companii. Conform spuselor lui Enzo Ferrari, fondatorul companiei, celebrul căluț cabrat, prezent și pe modelele de astăzi, a fost pictat pentru prima dată pe avionul de luptă al unui pilot din Primul Război Mondial. După terminarea războiului, în 1923, Enzo îi întâlnea pe părinții pilotului erou, care i-au sugerat italianului să folosească acest cal drept siglă pentru mașinile produse de el, întrucât este unul norocos. Cu toate că, de atunci, sigla Ferrari a suferit modificări, precum adăugarea unui fundal galben, celebrul cal negru a rămas un element reprezentativ pentru toate mașinile acestei mărci auto. 

Lamborghini 

Sigla Lamborghini, reprezentată de un taur și numele companiei pe un fundal negru, a fost aleasă de însuși fondatorul mărcii auto, Ferruccio Lamborghini, care era născut în zodia taurului și avea o pasiune pentru coride. Hobby-ul său a fost unul evident, fiind confirmat de numele diferitelor modele de mașini produse de-a lungul timpului (precum Miura, Espada, Islero, Uraco, Diablo, Murcielago sau Jalpa, care desemnau nume de tauri celebri, folosiți în coride) sau de elementele specifice acestei activități. 

Maserati 

Fondată în anul 1914, în Bologna, logo-ul Maserati a preluat simbolul orașului gazdă, reprezentat de un trident al lui Neptun, zeul mărilor în mitologia romană. Cu toate că sigla Maserati a suferit modificări de-a lungul timpului, iar marca auto a decis să-și mute operațiunile departe de malul mării, în Modena, tridentul și-a găsit în continuare locul în logo-ul mașinii, fiind prezent și astăzi. Compania a fost denumită după fondatorul său, Alfieri Maserati.

Toyota 

Sigla Toyota, reprezentată de trei elipse suprapuse, încadrate într-un cerc, a fost aleasă în 1935, de către fondatorul companiei, Toyoda Sakichi, care a lansat un concurs, în căutarea unei idei pentru care a primit peste 20.000 de variante. Deși simplu, logo-ul are diferite semnificații și înglobează toate literele din care e format cuvântul Toyota. Legătura puternică dintre client și companie a reprezentat un obiectiv principal al acestei mărci auto, încă de la fondare. Primul nume al brandului a fost cel al fondatorului, Toyoda Sakichi, care a fost, însă, schimbat ulterior în Toyota, pentru a fi mai ușor de reținut. 

Subaru 

Subaru, companie a cărei activitate a inclus producția de avioane militare, bărci cu motor, autobuze sau mopede, a fabricat primul autoturism de serie în anul 1958, pe care s-a regăsit și logo-ul, reprezentat de o parte a constelației Taur, cu șase stele diferite. Fiecare dintre cele șase stele reprezintă cele șase companii, unite pentru a forma noua marcă auto. Și numele companiei are o conotație similară, întrucât, în traducere din limba japoneză, Subaru are semnificația de „a uni”, „a aduce împreună”. 

Mitsubishi 

Precum Subaru, și compania Mitsubishi a fost una polivalentă, iar în activitatea sa de-a lungul timpului au intrat atât construcțiile navale, cât și industria metalurgică sau cea ușoară. Abia la începutul secolului XX, compania s-a reprofilat și a început producția de autoturisme și autobuze, moment în care a fost necesară și alegerea unui logo pentru brandul intrat pe o nouă piață. Astfel, Kayota Iwasaki, nepotul fondatorului companiei, a decis să creeze o siglă formată din trei romburi, adică stema familiei Iwasaki și trei frunze de stejar, stema provinciei Tosa, în care bunicul său se născuse. Și numele companiei împrumută un tipar similar, fiind format din cuvintele „mitsu”, care înseamnă „trei” și „bishi” care, în traducere, înseamnă „nuc de apă”. 

Mazda

Logo-ul companiei Mazda a suferit numeroase modificări de-a lungul timpului, fiind adaptat în funcție de etapele prin care compania japoneză a trecut. Primul logo al companiei, realizat în 1934, reprezenta doar o simplă inscripție a numelui Mazda, însă acesta a fost schimbat de câteva ori, iar de-a lungul anilor, i-au fost redate elemente grafice precum aripi, un cerc de lumină sau un soare. Forma actuală a siglei Mazda a fost gândită în 1997, când a fost creată o reprezentare a literei „M” din latină. Numele Mazda este inspirat de cel al fondatorului companiei, Jujiro Matsuda, dar și de Ahura Mazda, un zeu al mitologiei persane. 

Skoda 

Cu toate că a fost înființată în anul 1905, compania cehă Skoda a început să producă automobile din anul 1926, moment în care a primit acest nume și a dezvoltat și primul logo în legătură cu noua denumire. Cu toate că primul logo nu are nimic în comun cu cel actual, în 1930 a fost realizată o nouă siglă, care înglobează celebra săgeată înaripată albastră, încadrată într-un cerc de aceeași culoare. Această siglă a fost una dintre cele mai longevive din industria auto, fiind înlocuită abia în 1999, însă doar parțial, întrucât doar a căpătat un design modern și i-a fost introdus numele companiei.  

Volvo 

Când deținătorii companiei suedeze au luat decizia de a produce mașini, în 1926, se punea problema alegerii unui nume simplu de pronunțat, însă care să rămână întipărit ușor în mintea persoanelor care îl aud. Astfel, s-a decis ca numele brandului să fie Volvo, ceea ce înseamnă „eu merg”, în traducere din latină. Când a venit vorba despre alegerea siglei, au fost păstrate motivele romane și s-a decis realizarea unei sigle care să includă elemente grafice similare cu scutul și săgeata lui Marte, zeul războiului din mitologia romană, săgeată care să reprezinte și semnul convențional al fierului, cea mai mare resursă naturală a Suediei. Logo-ul a rămas neschimbat de atunci și poate fi admirat în continuare, la modelele din prezent. 

Ford 

Când Henry Ford a decis să înființeze compania care îi poartă numele, a pornit la drum cu intenția de a dezvolta o mașină îndrăzneață, fiabilă, care să reprezinte cât mai bine spiritul american. Evident, la această ambiție s-a adăugat și dorința de a realiza o siglă pe măsură, care să exprime toate aceste lucruri. Astfel, primul logo al mașinii a fost unul elegant, simplu și masculin, realizat ca o insignă înăuntrul căreia erau scrise cuvintele „Ford Motor Co. Detroit Mich.”, adică numele companiei și orașul în care prima fabrică își avea locul. Cu toate că logo-ul a mai suferit modificări între timp, în anul 1909 a fost ales celebrul font pentru scrierea cuvântului Ford, care este folosit și în zilele noastre. 

Impactul pe care siglele mașinilor îl au asupra noastră este unul notabil, iar din acest motiv, companiile auto fac eforturi pentru alegerea unor logo-uri cât mai distinctive, care să le exprime valorile și care să îi ajute să obțină identitatea de brand. 

- Advertisment -spot_img

Cele mai populare

Comentarii recente